Tuesday, 28 May 2013

20 misteri terbesar di dunia yang belum pernah terungkai....

Tak satu pun dari mereka tidak dijelaskan lagi, berikut adalah beberapa fakta tentang masing-masing ...

1. The mighty Inca Empire of South America


Sekitar 500 tahun yang lalu conquistadores Sepanyol, dipimpin oleh Francisco Pizarro, telah menyerbu, membakar dan menghancurkan bandar-bandar Inca, namun kerana kedudukannya yang terpencil, Machu Picchu itu tetap belum dijumpai, sehingga tak tersentuh

Secara rasmi Machu Picchu ditemui pada tahun 1911 oleh peneroka-sejarawan Amerika , Hiram Bingham.Apa yang mengagumkan ialah mereka benar-benar meratakan puncak gunung yang tinggi untuk membina sebuah bandar yang terdiri daripada beratus-ratus bangunan dengan luas ,pengeluaran pertanian, sistem pengairan dan kemudahan yang lain.


2. Ancient Pyramids in Giza , Egypt



Walaupun jelas piramid digunakan untuk pengebumian firaun Pembinaan, tarikh, dan simbolisme piramid Giza masih belum sepenuhnya difahami.

Piramid Besar Khufu di Giza adalah bangunan tunggal terbesar yang pernah dibina dengan ketinggian 479 kaki (146 m) .kini ketinggian berkurangan pada 449 kaki (13 7 m).kerana pengupasan kapur halus.Mengikut sumber yang oleh dipercayai tenaga kerja yang digunakan ialah 400,000 laki-laki berumur 20an Mereka bekerja 3 shift sebulan seramai 100,000 orang pada suatu masa.Ia diperbuat dari 2.3 juta blok batu, dengan setiap 1 beratnya dalam 2-15 tan.


3. The Mayan Temple


Piramid Maya adalah salah satu senibina yang paling dikagumi di dunia seperti piramid dari orang - orang Mesir. Fakta paling menarik Piramid Maya adalah pembinaan piramid terbesar oleh Maya terletak di Uxmal, Yucatan,Mexico. Tempat ini digunakan sebagai tempat penyebaran pendidikan dan sesi perbincangan para intelektual seperti astronomi, matematik, cendekiawan dan imam. Piramid besar ini dikenali sebagai 'pyramid of the magician', kerana pembinaan yang mengagumkan yang selaras kemodenan dan teknologi pada waktu itu.


4. The Legend of El Dorado


Sekitar 1541, kurang dari setengah abad selepas penemuan Christopher Columbus di Amerika, khabar angin mulai menyebar di kalangan peneroka Eropah di Amerika Selatan bahawa di suatu tempat di pedalaman benua yang luas terletak sebuah kerajaan emas yang luar biasa dengan kekayaan ."El Dorado" (The Golden One), seorang ketua suku Indian begitu kaya bahawa dia berpakaian sendiri hanya dengan debu emas. Semua ekspedisi gagal,tidak dapat mencari seorang ketua emas dan kerajaan menakjubkan.


5. Easter Island


Salah satu misteri terbesar di bumi adalah patung patung yang berdiri di Pulau Easter. Pulau Easter adalah salah satu pulau yang paling terpencil di Bumi. Kedudukannya diLautan Pasifik bahagian selatan, 2,300 kilometer di sebelah barat pantai Chile dan 2500 batu tenggara Tahiti. Pulau terdekat adalah 1400 batu, dan pulau yang tak berpenghuni. Pulau Easter hanya 15 batu panjang dan lebar 10 batu. Namun, Pulau Easter, yang boleh dikatakan langsung tidak berpenghuni ketika ditemui pada hari Easter pada tahun1722 oleh seorang kapten Belanda, ditutupi dengan beratus-ratus patung raksasa, masing-masing beberapa beratnya beberapa tan dan ketinggian lebih dari 30meter.



6. The Bermuda Triangle


Lebih dari 1000 kapal dan pesawat telah menghilang di daerah segitiga selama lima abad terakhir.Walaupun tiada kecuaian manusia, kegagalan peralatan dan masalah teknikal atau bencana alam yang berlaku, Kapal-kapal dan kapal terbang turut lenyap.


7. The Nazca Lines



Nazca Lines adalah tempat geoglyphs [ukiran, gambaran atau lukisan di tanah] paling luarbiasa di dunia. Ia terukir dipermukaan gurun pasir Pampa , sekitar 300 ratus bentuk yang terdiri dari garis-garis lurus, bentuk geometri dan gambar binatang dan burung - dan pola mereka hanya dapat kelihatan dengan jelas dari udara.


8. Aliens


Aliens ialah makhluk yang bukan dari cakerawala kita yang tidak dapat di sahihkan oleh para penyelidik dan saintis.Sampai ketika ini ia hanya menjadi misteri tanpa adanya bukti yang jelas, kerana penampakan , penemuan yang tidak jelas dan lebih kepada golongan minoriti yang mengalaminya tetapi tidak dapat dibuktikan oleh sains.


9. Sphinx of Giza , Egypt


Dengan dimensi 65 kaki (20m) tinggi, 260 kaki (57M) panjang, dan 20 kaki (6m) lebar, Sphinx Agung Giza adalah struktur terbesar diciptakan dari sepotong batu. Ini juga merupakan identiti utama dengan budaya Mesir kuno .dan masih diselimuti misteri.


10. The Loch Ness Monster



The Loch Ness adalah sebuah tasik di Scotland yangterbesar di United Kingdom. Ia terkenal dengan legenda misteri raksasa Loch Ness. Selama beratus-ratus tahun, orang telah melaporkan menangkap sekilas makhluk besar di tasik dan ada juga yang telah berkongsi gambar mereka yang mendakwa telah mengambil gambar makhluk tersebut. Raksasa ini begitu besar sehingga para saintis telah tertarik dan banyak melakukan percubaan dan datang dengan teori untuk cuba menjelaskan apa yang orang telah saksikan.


11. The Fountain of Youth



Ada kepercayaan wujudnya mata air yang dapat mengembalikan keremajaan pada sesiapa yang minum air tersebut .Ia telah diceritakan di seluruh dunia selama ribuan tahun, ia juga muncul dalam penulisan Herodotus, kisah percintaan Alexander, dan kisah Prester John. Dalam waktu yang sama,ia juga menonjol di kalangan masyarakat adat di Caribbean selama Zaman Eksplorasi, yang berbicara tentang kekuatan restoratif air di tanah mistik Bimini.



12. Chupacabra



Ketika zaman penemuan yang sukar dibuktikan dengan jelas antarany big foot dan Loch Ness, timbullah satu haiwan baru iaitu Chupacabra sekitar tahun 1995.Anehnya ia tidak memakan mangsa contohnya kambing kebiasaannya, tetapi dengan menghisap darah.Setakat ini belum lagi terdengar ia menyerang manusia.Banyak spekulasi dinyatakan tentang rupanya Chupacabra ini.


13. The Ark of the Covenant


The Ark of the Covenant adalah lagenda artifak sejak 3000 tahun yang lalu dimana ia berbentuk kotak yang diperbuat dari kayu akasia, ditutupi dengan emas di dalam dan luar. Ia.a terkenal kerana kekuatan misterinya terhadap musuh-musuh Israel.Antara cerita yang diperdengarkan tentang artifak ini ialah sesiapa yang membawa ini ke dalam pertempuran maka jaminannya kemenangan dan mempunyai kuasa ajaib iaitu sesiapa yang menyentuhnya dapat membunuh sepantas bunga api.


14. The Stonehenge


Stonehenge menjadi ikon terbesar rasmi pada british, melambangkan misteri, kekuatan dan daya tahan. Tujuan awal kewujudan Stonehen tidak ada fakta yang jelas, tetapi ada beberapa saintis telah berspekulasi bahwa itu adalah kuil dibuat untuk penyembahan dewa bumi purba. Ini telah disebut para astronomi untuk menandakan peristiwa penting dalam kalendar prasejarah. Ada juga mendakwa bahawa itu adalah tapak suci bagi pemakaman 'high profil' daripada masyarakat pada masa lalu.


15. The Iron Pillar of Delhi



Pilar Besi setinggi 7,5 meter tinggi dan berat sekitar 6,5 ton, terdiri dari 98% besi tempa berkualiti tinggi.
Pilar Besi Delhi adalah satu bukti tingginya tahap kemahiran yang dicapai oleh tukang besi zaman kuno India dalam mengekstraksi dan pemprosesan besi. Pilar Besi di Delhi telah menarik perhatian arkeologi dan kerana ia bertahan selama 1600 tahun. Beberapa teori yang telah diutarakan bagi menerangkan ketahanannya, antaranyai persekitaran iklim sederhana di Delhi yang mana kelembapan relatif di Delhi tidak melebihi 70% untuk tempoh masa setahun.



16. Stone Spheres in Costa Rica



Ia adalah salah satu misteri aneh dalam arkeolog dani ditemui di Delta Diquis Costa Rica. Sejak tahun 1930-an, beratus-ratus bola batu telah direkodkan, mulai dari saiz beberapa sentimeter hingga lebih dari dua meter dengan diameter.Ada yang mencapai berat 16 tan. Hampir semuanya terbuat dari granodiorit, batu, keras batuan beku. Objek ini adalah patung monolitik dibuat oleh tangan manusia.


17. Mothman


Mothman adalah lembaga susuk seperti manusia berwarna coklat yang bersayap, bermula pada November 12, 1966 di Clendenin, West Virginia. Lima laki-laki di kawasan perkuburan sedang mempersiapkan lubang kubur untuk sebuah pemakaman, ketika itu sesuatu telah berlaku dimana kelihatan kelibat berada di pohon dan terbang di atas kepala mereka. Ini tidak seperti burung, tetapi lebih kepada orang dengan sayap. Beberapa hari kemudian, penampakan terjadi lagi, kisah ini merebak cepat seluruh wilayah.


18. Jersey Devil



Jersey Devil, adalah mitos dari New Jersey Pinelands.Ia telah menghantui New Jersey dan sekitarnya selama 260 tahun . Entiti ini telah dilihat oleh lebih daripada 2,000 saksi selama tempoh itu, tetapi banyak orang percaya bahawa Iblis Jersey adalah sebuah legenda, seekor binatang mitos, yang berasal dari cerita rakyat dari New Jersey Barrons Pine.


19. The Tunguska Explosion of Russia



Ledakan Tunguska di Rusia terjadi sekitar 07:14 pada tarikh 30 Jun 1908. Sehingga saat ini, tiada siapa pasti apa penyebab letupan tersebut.Keadaan seperti padang jarak padang terkukur seluas 830 batu persegi dan jangkkan dalam 80 juta pokok telah musnah. Sebahagian besar percaya bahawa itu disebabkan oleh serpihan Meteoroid dan ada juga berkeras ia angakra UFO.

20. The Lost City of Atlantis



Sekitar 350 SM, Plato menulis tentang sebuah pulau indah di Lautan Atlantik yang hilang di bawah gelombang laut dalam satu hari satu malam.Selama lebih dari dua ribu tahun cerita Atlantis hanya cerita. Kemudian, pada akhir 1800-an, seorang Amerika bernama Ignatius Donnelly menjadi terpesona dengan cerita dan menulis sebuah buku berjudul Atlantis, World kuno, yang menjadi buku laris. Ignatius mempelajari sejarah banjir dari Mesir ke Mexico dan percaya bahawa Plato sedang merakam bencana alam yang sebenarnya. Sejak itu, beberapa buku telah ditulis tentang kota yang hilang.

No comments:

Post a Comment