Friday, 31 May 2013

lansuir ditangkap



Lihat gambar  dibawah ini....gambar langsuir yg ditangkap olih seorng dukun....!!!!
langsuir.jpg


theme-06.gif
                     KEPALA
Cerita ini agak seram juga yang mana ia telah berlaku dekad abad yang lampau di mana di dalam sebuah kampung yang begitu aman dan tinggal seorang hamba yang bernama Samad (nama samaran) telah jatuh sakit dengan tiba-tiba.  Samad adalah seorang nelayan yang setiap pagi selepas menunaikan solat subuh dia akan turun ke laut untuk mencari rezeki.  Pada suatu hari ketika dia sedang membetulkan jaringnya datang sekumpulan samseng yang mengugut Samad supaya membayar pampasan cukai yang telah sekian lama tidak dijelaskan memandangkan rezeki yang diperolehi oleh Samad hanya cukup makan sahaja.  Oleh yang demikian beliau tidak dapat menjelaskan cukai tersebut. 
Samseng tersebut telah mengkasari Samad dengan menolaknya, tetapi Samad yang ketika itu panas baran juga telah melawan dengan menumbuk samseng tersebut yang menyebabkan dia terjatuh.  Anggota samseng yang lain telah memegang Samad tetapi ketuanya telah mengarahkan melepaskannya dan beliau sendiri yang ingin bergaduh dengan Samad.  Perkelahian telah tercetus antara mereka berdua yang telah menyebelahi Samad.  Ketua samseng itu masih tidak puas hati dengan Samad dengan memberi amaran bahawa dia akan kembali lagi selepas ini.  Samad pun menyambung semula kerjanya sehingga waktu solat Asar. 
Pada waktu senja Samad telah bersiap untuk ke surau yang tidak berapa jauh dari rumahnya untuk menunaikan fardu Maghrib  dan pulang ke rumah selepas waktu Isyak.  Dalam perjalanan Samad merasakan sesuatu mengekorinya dari belakang.  Ditolehnya, tapi tidak nampak apa-apa.  Dia pun meneruskan perjalanan pulang sehingga masuk ke rumah.  Selepas satu jam kemudian tiba dibelakang rumah Samad kedengaran orang menjerit, Samad dengan bergegas turun kebawah untuk melihat apa yang berlaku tanpa merasa takut atau sebagainya. 
Dengan berbekalkan lampu pelita Samad menjenguk ke belakang rumahnya dan dengan tiba-tiba samseng-samseng pagi tadi menyerangnya dari belakang.  Samad terjatuh dan perkelahian telah berlaku tetapi kali ini mereka membawa senjata bersama mereka.  Samad telah dibunuh dengan kejamnya oleh mereka yang mana anggota badan Samad telah dipotong-potong dan hanya meninggalkan kepala Samad sahaja.  Mayat Samad telah dicampakkan ke dalam sungai.
Setelah beberapa hari selepas kejadian, rakan-rakan Samad yang juga nelayan dan para jemaah surau merasa hairan kerana tidak melihat Samad turun ke laut dan ke surau beberapa hari dan mengesyaki sesuatu telah berlaku ke atas Samad samada sakit atau sebagainya.  Mereka pun bercadang untuk menjenguk Samad di rumah dan setiba di rumah Samad mereka dapati pintu rumah Samad terbuka luas tetapi tidak ada orang menjawab salam.  Mereka masuk dan memeriksa rumah Samad tetapi tidak menemui apa-apa.  Mereka semua mengesyaki sesuatu telah berlaku dan salah seorang dari mereka telah nampak perkelahian Samad tempoh hari dengan samseng.  Sejurus itu mereka bergegas mencari Samad disekeliling rumah dan dengan tiba-tiba salah seorang dari mereka menjerit apabila mendapati dicelah-celah pokok pisang ada kepala Samad yang telah pun dipenuhi ulat dan semut.  Mereka terus melaporkan kejadian tersebut kepada Ketua Kampung, yang mana ketua kampung bergegas ke tempat kejadian.  Mereka mengesyaki apa yang telah terjadi adalah angkara samseng tetapi masih belum mendapat bukti yang kukuh. 
Mereka menyempurnakan bahagian badan Samad untuk disemadikan.  Roh samad tidak aman yang mana sejak kejadian mengerikan di kampung tersebut semua orang takut hendak pergi ke kawasan rumah Samad kerana roh Samad tidak tenteram dan pada suatu malam orang budak telah melihat kepala Samad terbang dari arah tanah perkuburan.
Budak itu bertempiaran lari ketakutan memberitahu orang yang sedang duduk bersembang di kedai kopi berdekatan tetapi tidak diendahkan.  Roh Samad hendak membalas dendam ke atas samseng-samseng tersebut.  Sejak tersebarnya cerita budak itu semua orang ada merasa takut tetapi masih tidak percaya dan pada suatu malam orang yang sedang sibuk bermain judi di sebuah pondok bertempiaran lari apabila tiba-tiba muncul kepala Samad dihadapan mereka.  Tujuan roh tersebut ialah untuk memberitahu bahawa beliau telah dibunuh dengan kejam oleh samseng-samseng tersebut.  Tetapi semua orang takut dan cabut lari.  Cerita kepala Samad berterbangan tersebar luas dan pada suatu malam tok imam  sedang memberi ceramah di surau dan tiba-tiba salah seorang jemaah menjerit pada tok imam.  Tok imam terkejut dan bertanya kenapa!!!!!! tetapi jemaah tersebut tidak dapat berkata apa-apa dan tok imam segera menoleh ke belakang dan terkejut melihat kepala Samad di belakangnya.  Tetapi tok imam yang kuat imannya segera membacakan surah dari mulutnya lantas berkata terus kepada Samad tujuan dia mengganggu penduduk kampung.  Kebetulan juga masa itu ketua kampung juga ada dan semua jemaah ada yang pengsan dan ada yang masih tergamam melihat kepala Samad. 
Samad memberitahu Tok imam bahawa beliau telah dibunuh dengan kejam oleh samseng-samseng itu dan dan menyuruh tok imam dan ketua kampung mengambil tindakan ke atas mereka.  Tok imam, ketua kampung dan jemaah lain yang masih dalam ketakutan bergegas memanggil orang kampung lain untuk pergi ke tempat samseng-samseng itu selalu melepak.  Ketua kampung memanggil ketua samseng tersebut dan dengan megahnya dia keluar dengan mengatakan apa yang dimahukan oleh ketua kampung.  Ketua kampung dengan nada marah menyoal adakah mereka membunuh Samad dan dengan tegas ketua samseng menidakkannya.  Setelah beberapa kali ditanya lalu ketua kampung mengarahkan orang kampung memegang ketua samseng tersebut dan kuncu-kuncunya.
Tiba-tiba kepala Samad muncul di hadapan ketua samseng dan beliau dan orang kampung terkejut dan menjerit ketakutan.  Setelah Samad sendiri yang menanyakan soalan itu kepada ketua samseng barulah beliau memberitahu hal yang sebenarnya dan tanpa teragak-agak lagi ketua kampung pun mengambil tindakan ke atas samseng-samseng tersebut.
Semenjak hari itu barulah roh Samad aman dan keadaan kampung tersebut pulih seperti sediakala.
theme-06.gif
                      BATU PUAKA
Assalamualaikum. Ini ada satu cerita yang  mesti aku paparkan iaitu Batu Berpuaka.

Pada suatu hari, ayah aku membuat perancangan untuk pergi ke Pulau Langkawi memandangkan cuti sekolah sudah bermula. [cerita ini berlaku pada Mei1995] Ayah aku pun mengajak emak bapak dia pergi sama. Kami pun sampai bla...bla...

Hari 4 kami bercadang untuk ke Telaga Tujoh. Ketika kami sampai di sana, kami kena panjat/daki bukit [entah ler aku pun tak tahu]. Sampai di pertengahan jalan, datuk ku pening dan apabila pandang belakang jauh sangat dan minta turun balik. Kami ambil keputusan untuk berehat sebentar. Ketika sedang berehat kami ternampak batu cantik berwarna biru muda dekat tempat letak kereta [sekarang ada/tidak aku tak tau].

Kami ambil lebih kurang 11 batu itu untuk dibuat alat hiasan rumah dan pokok bunga. Hari sudah tengahari dan ayah mahu pulang. Malam tu..datuk aku menyimpan batu itu di dalam almari berdekatan dengan tempat tidur dia. Dia pun bermimpi...suatu hari tu. Dia menebas pokok pisang di belakang rumah tiba-tiba namanya dipanggil 'Bakar,Bakar' (bukan nama sebenar) seperti suara seorang perempuan [nak tahu tengok filem dupa cendana macammana namanya dipanggil 'dupa,dupa' begitulah lebih kurangnya]. Dia pun mendekati suara itu. Alangkah terkejutnya apabila dia melihat seorang puteri tersenyum sambil melambai-lambai tangan ke arahnya dengan bauan yang amat wangi serta terapung-apung di udara [pokok jambu]. Dia tersedar dan menjerit [seperti histeria tapi tak lah sangat].

Dia mengamuk da dia menyuruh aku dan nenek pergi tengok di luar. Alangkah terkejutnya aku seorang puteri duduk di dahan itu sambil tersenyum kearah aku. Kemudian nenek mengambil payung yang berdekatan dengan aku tetapi aku menghalang nenek berbuat demikian kerana khuatir itu manusia nenek berkata itu bukan manusia tetapi makhluk ghaib. Aku memegang parang kayu dan nenek mengambil payung sambil menjolok-jolok ke arah puteri itu. Nenek aku ni memang pantang jumpa makhluk ghaib kerana dia mempunyai ilmu kekuatan. Dia bertempur dengan nenek entah berapa minit entah. Aku rasa ada 'can' kalau aku menyerangnya dari belakang. Aku naik keatas tangga kayu hendak membunuh puteri itu dari belakang tetapi tidak kena.Dia tidak sedar bahawa aku ada di belakang dia tiba-tiba ternampaklah satu pancaran bintang-bintang turun ke tanah. Keluarga aku hanya mampu menengok melainkan datuk. Bintang-bintang itu membentuk seperti puteri itu juga, aku bilang lebih kurang 10 orang puteri masa tu. Apalagi seisi keluarga turun membawa parang, kayu dll. Tiba-tiba puteri itu menoleh ke belakang dan bergabung membentuk boleh digambarkan seperti raksasa ngeri dibuatnya. Kami cuba melawan makhluk itu setiap kali mendepangkan tangannya ke arah kami. Jam sudah menunjukkan pukul 2.30 pagi.Aku teringkat akan batu itu lalu aku ambil  dan berikan pada datuk. Datuk segera menunjukkan batu itu ke arah makhluk itu kemudian makhluk itu keluar menjadi puteri kembali dan kemudian mengundur ke belakang.

Tiba-tiba seorang daripada mereka berkata "Kami akan kembali" Datuk membaling batu tersebut lalu mengenai mereka dan selepas itu mereka ghaib.

Keesokannya kami berjumpa dukun untuk bertanya tentang tragedi semalam. Dukun berkata batu itu tempat puteri-puteri masa kecil dahulu bermain. Tetapi meningkat dewasa mereka dituduh mencuri batu itu. Kemudian mereka dijatuhi hukuman mati. Kini mereka hendak menntut balik barang kepunyaan mereka tetapi tidak boleh kerana batu itu datuk aku dah baca doa.

Sekarang batu itu masih dalam tangan datuk ku dan keluarga ku. Kita akan saksikan kisah selanjutnya tentang puteri itu muncul kembali 3 tahun selepas itu pada masa-masa akan datang dan saya akan cerita kisah yang lain pula.
READ MORE- lansuir ditangkap

Legends Of The Pontianak/Langsuir (english)


One of the most popular supernatural being in Malay folklore is the Pontianak. Version of it is found in the Philippines, Indonesia and Malaysia. According to Malaysian folklore, Pontianaks are women who have died when giving birth and had become vampires that are on a vengeful warpath and terrorize villages. Then there are versions of the story in which states that the Pontianak is someone who died a virgin. Pontianak appearance can be deceiving. She would go out and fly during nighttime. She would look seductive and beautiful on the outside and would usually smell nice as well so that she can entice men. Once she lured in someone, the Pontianak would then turn into something hideous.

It’s not only men that are in danger from being victims of Pontianaks. Babies and women are not safe from Pontianaks. They are known to eat babies as well and would cause harm to pregnant women that might cause their miscarriage.
Pontianaks are scared of sharp objects and thorns. Folks say that sharp objects such as nails can help ward off Pontianak. To stop a Pontianak attack, you have to plunge a sharp object in the back of her neck. It is said that a sharp object at the back of a Pontianak’s neck would turn her back into a beautiful woman again and would return into her hideous form once that object is removed. Pontianak spirits are said to reside inside banana trees during daytime.

One version of the Pontianak that is popular in Malaysia is the Langsuir. It is said that no other banshee can be as deadly as the Langsuir in Malay folklore. Unlike the Pontianak, the Langsuir would possess her victim and suck the blood from within. This would cause a slow and painful death.

Another dissimilarity of the Langsuir from the Pontianak is that Langsuir is believed to someone that had experienced laboring sickness due to the death of her child during birth. She would die due to the sickness and would turn into a Langsuir.

Langsuirs are described to be vicious, scary, furious and vengeful. They are pictured to have sharp, long claws, red eyes, long hair, scary face and long fangs.there are stories that Langsuirs appear owl-like with long claws. There are some that would say that Pontianaks are the still born children of Langsuirs.
It might seem that it is impossible to stop a Langsuir but there is a right way to do so. If you fortunately managed to catch one, cut her tresses and long nails and stuff them into the hole at the back of her neck. Once you’ve done that, the Langsuir will be tamed and would look like a normal woman. Even a single strand of hair can do that job according to others stories.

There was a case in which a tamed Langsuir became a wife and eventually a mother. Then there came a tie when there was merrymaking at her village. While dancing, the Langsuir reverted in her old ghastly self and flew into the dark forest where she originated.
READ MORE- Legends Of The Pontianak/Langsuir (english)

Thursday, 30 May 2013

Hotel di Bukit Bintang, Kuala Lumpur

Minggu lepas (23/3), Rin pergi ke KL bersama suami dan anak yang berumur tiga tahun untuk sambut hari lahir Rin. Rin menetap di sebuah hotel di daerah Bukit Bintang dari 23/3 (Sabtu) hingga 26/3 (Selasa) di bilik Eksekutif.
Di bilik Eksekutif itu, ada ruang tamu dan sebuah bilik tidur. Di ruang tamu ada sofa, televisyen, peti sejuk, meja tulis dan almari baju. Tandasnya berada dalam kamar tidur. Rin nampak di meja kecil di tepi katil ada kitab Al-Qur'an dan Bible di dalam laci tapi tak fikir apa-apa. Pada malam pertama, Rin masuk tidur dengan anak dan suami masih menonton televisyen di ruang tamu. 
Pada esok hari, suami berkata malam semalam, dia tak boleh tidur. Dia kata semasa dia sedang menonton televisyen sekitar jam satu lebih pagi, dia terdengar seperti ada ketukan di tingkap (bilik kami di tingkat 26). Pada mulanya ketukan itu perlahan. Selepas itu dia terdengar seperti ada suara perempuan sedang menangis dan kemudian ketukan di pintu. Mana ada orang ketuk bilik tetamu hotel pada malam2 buta? Suami pun masuk bilik dan teruskan menonton televisyen di dalam bilik tidur. Dan ketika itu, dia terdengar bunyi ketukan yang kuat di tingkap bilik tidur.
Pada hari kedua, kami pergi ke Genting dan ketika pulang dalam pukul 7 lebih malam, suami pergi mandi dan Rin bersama anak baring atas katil dan menonton televisyen di bilik. Tak sampai lima minit, suami keluar dari tandas dan bertanya, "Siapa yang tadi ketuk-ketuk pintu dan main-main dengan tombol pintu?!!" Rin tercengang dan cakap, "Mana ada! Saya dengan Masya sedang tonton televisyen dari tadi. Masya pun tak turun dari katil." Suami berkata, "Saya dengar orang ketuk2 pintu dan pusing2 tombol pintu macam nak bukak pintu. Sampai mandi pun tak senang..." 
Malam itu suami tidur tutup pintu bilik dan Rin bertanya, "Kenapa tutup pintu bilik? Mana ada orang selain kita?" Dia kata, "Saja nak tutup..." Ketika Rin sedang tidur, suami kejutkan Rin sebab telefon berdering. Rin tengok jam, pukul 1.30pagi!!! Siapa yang telefon pukul 1.30 pagi??? Lama telefon berdering. Suami suruh angkat sebab telefon sebelah Rin. Bila Rin nak angkat, deringan terus berhenti.
Pada hari ketiga, Rin dan suami sedang menonton televisyen di ruang tamu sekitar pukul 6 lebih petang. Anak sedang bermain lari2. Tahu2, Rin terperasan anak senyap saja. Selalunya kalau anak senyap, memang patutlah diperiksa. Anak sedang di bilik, berdiri tegak melihat ke arah tingkap. Rin memanggil dia. Lama Rin panggil, "Masya... Masya... Sini..." tetapi dia tetap tak bergerak. Masih melihat ke arah tingkap. Rin pergi ke arahnya dan menepuk bahunya, baru dia seakan tersedar akan panggilan Rin dan terus berlari keluar sambil tertawa. Pelik juga.
Pada hari terakhir dalam perjalanan ke lapangan terbang, Rin tanya kepada suami apa lagi yang dia alami selama di bilik hotel. Suami menceritakan pada malam kedua dan ketiga, dia masih terdengar suara perempuan menangis dan juga seperti orang sedang berjalan di ruang tamu dan sebab dia tidak menutup pintu bilik sepenuhnya semasa tidur, dia sering ternampak benda putih berterbangan di ruang tamu.
Itulah kisah yang dialami suami semasa di sebuah hotel di Bukit Bintang, KL.
Terima kasih...
 
READ MORE- Hotel di Bukit Bintang, Kuala Lumpur

9 Misteri Yang Belum Terungkai


Assalamualaikum dan selamat sejahtera, beberapa teori cuba dirungkaikan oleh pakar-pakar saintis dan arkeologi dunia mengenai penemuan seperti gambar-gambar di bawah, tetapi hasilnya sungguh mengelirukan. Mungkin diputar belit ataupun sengaja disimpan kemas dan terkunci? Antaranya.
1. Penemuan Piring Batu Dropa Stones
Dropa, menurut legenda, adalah satu bangsa yang kerdil seperti extraterrestrials yang kononnya mendiami gunung Baian-Kara-Ula China. Pada 1938 ekspedisi arkeologi yang diketuai oleh Dr Chi Pu Tei ke wilayah ini telah membawa kepada penemuan beberapa siri gua buatan diukir mengandungi Stones Dropa.
Setiap batu, atau seperti cakera padat (CD)sebaliknya, dikatakan berusia sekitar 12,000 tahun, kira-kira 9 inci diameter, Dipotong kecil di tengah-tengah dan terukir dengan corak lingkaran hieroglif. ia menjadi aneh. Hieroglyphics nampaknya memberitahu kisah Dropa yang datang dari angkasa lepas dan mendarat nahas di pergunungan. Kononnya, pasukan Dr Chi Pu Tei juga menjumpai yang kemas baris beberapa makam dengan 4 kaki 4 rangka inci, yang besar klasik kepala asing dan semua, dikebumikan di dalamnya.
 2. Klerksdorp Sfera
Banyak perdebatan telah timbul asal objek yang kecil dicipta, bulat atau cakera yang berbentuk bulat ditemui berhampiran Ottosdal, Afrika Selatan. Penyelidik alternatif dan wartawan mendakwa ini adalah “ganjil, daripada tempat artifak yang ditemui ini”mustahil dengan daerah yang primitif, tetapi telah mencipta seperti kegunaan untuk peralatan eletronik,mungkin ianya dicipta oleh makhluk pintar, sama ada manusia, atau berasal dari makhluk asing.
Satu Sfera Klerksdorp beralur
Geologi menangkis dakwaan bahawa ketulan sedikit aneh adalah hasil daripada proses semula jadi, yang datang daripada 3.0 bilion tahun dahulu tersimpanan lama.
Walau apapun yang berkenaan, ini sfera beralur monumentally artifak menarik.
3. The Plain Of Jars
Terletak di Highlands Lao kawasan Xieng Khouang adalah di pusat tapak arkeologi yang luar biasa yang dikenali sebagai Plain balang. Bertaburan kedudukan di seluruh daerah ini dan balang batu bahawa saintis telah menganggarkan tarikh dari kira-kira 2000 tahun yang lalu.
Berbentuk dalam pelbagai saiz dari agak kecil kepada yang besar dengan yang terbesar seberat sehingga 14 tan. Balang batu ini banyak yang dimusnah akibat peluru hasil sisa-sisa Perang Rahsia apabila Amerika Syarikat yang menjalankan salah satu kempen pengeboman pada tahun 1969 yang paling intensif di semua tempat sejarah.
Ada yang percaya bahawa tempayan-tempayan ini ada untuk pengebumian abu manusia manakala yang lain percaya mereka telah direka untuk menyimpan air hujan dari musim tengkujuh. Ia terletak betul-betul di salah satu laluan perdagangan purba dari India Utara ketika itu.
Mungkin juga faktor keagamaan kerana penggali telah menjumpai patung-patung Buddha,manik dan alat-alat gangsa. Apa yang sering fikirkan bahawa balang-balang ini akan memerlukan masa yang panjang untuk dibuat, mungkin pada skala yang sama seperti Stonehenge, dan itu pasti telah dilakukan atas sebab-sebab yang amat penting. Buat masa sekarang, kewujudan ini adalah hanya satu lagi misteri purba yang masih terjawab.

 4. Kesan Tapak kaki Di Batu
Adakah ia kaki fosil dinosaur dan manusia di zaman batu?Ahli-ahli arkeologi dan palaeontologists serta lain amatur yang berminat telah menemui tapak kaki dinosaur dalam pelbagai jenis batu menpapan. Ini jejak dicipta apabila makhluk meninggalkan jejak dalam bahan lembut seperti lumpur, tanah liat atau pasir.
Tiada apa-apa yang aneh atau tidak dapat diterangkan tentang proses ini. Walau bagaimanapun, terdapat banyak dilaporkan tentang tapak kaki manusia yang ditemui bersama-sama dengan dinosaur – atau dalam batu yang tarikh dari berjuta-juta tahun yang lalu.

Sememangnya, ini telah mencipta kontroversi yang signifikan antara saintis, penciptaan dan pihak-pihak lain yang berminat. Kesan tapak kaki yang terkenal ini terletak berhampiran Glen Rose di Texas, Amerika Syarikat. Namun, terdapat laporan bahawa beberapa trek telah diubah suai untuk kelihatan lebih seperti tapak kaki manusia selepas penduduk tempatan menyedari nilai pelancongan yang berpotensi.

5. Jalan Bimini
Para penyelam telah terjumpa bentuk batuan seperti jalan berturap di bawah laut utara Pulau Bimini di Kepulauan Bahama. Ramai orang berpendapat jalan setapak itu adalah kejadian alam semulajadi. Namun penataan batu jalan itu menimbulkan pertanyaan lanjutan kerana ianya terlalu rapi dan tersusun. Beberapa ahli arkeolagi menyatakan ianya adalah sebagian dari Kota Atlantis (seperti yang ditulis oleh Plato beberapa abad silam). Tapi hingga hari ini belum ada terbukti tambahan mengenai kewujudan “kota yang hilang” itu. Dan Jalan Bimini masih menjadi pertanyaan dan tengelam di dasar laut bersama sejarahnya : apakah jalan itu dibuat alam atau manusia?
Pemimpin Buruh yang dikenali sebagai orang Amerika yang paling berpengaruh dalam tahun 1950 tahun – 1960, Jimmy Hoffa adalah seorang tokoh yang telah mengubah wajah dunia buruh Amerika. Julai 30, 1975, Hoffa hilang di tempat letak kereta Detroit dan tidak pernah ditemui lagi. Salah satu teori dipercayai Hoffa dibunuh oleh Jack Anthony Giacalone, kumpulan yang diketuai New Jersey. Mayat Hoffa didakwa dikebumikan di bawah asas stadium Giants, Detroit. Apabila dilakukan penggalian di yayasan stadium, tinggalan Hoffa dijumpai.




6. Misteri Kehilangan Jimmy Hoffa


 Pemimpin Buruh yang dikenali sebagai orang Amerika yang paling berpengaruh dalam tahun 1950 tahun – 1960, Jimmy Hoffa adalah seorang tokoh yang telah mengubah wajah dunia buruh Amerika. Julai 30, 1975, Hoffa hilang di tempat letak kereta Detroit dan tidak pernah ditemui lagi. Salah satu teori dipercayai Hoffa dibunuh oleh Jack Anthony Giacalone, kumpulan yang diketuai New Jersey. Mayat Hoffa didakwa dikebumikan di bawah asas stadium Giants, Detroit. Apabila dilakukan penggalian di yayasan stadium, tinggalan Hoffa dijumpai.



7. Jack the Ripper
Terkenal sebagai pembunuh bersiri dan misteri pada tahun 1888, identiti Jack The Ripper hingga ke hari ini tidak pernah diketahui. Membunuh pelacur-pelacur jalanan dengan cara yang cukup kejam dan membelah tubuh mangsa dengan rapi sempurna, membuat polis berfikir Jack adalah seorang pakar bedah waktu itu. Walaupun mereka banyak buku-buku, filem, dan teori diterbitkan, identiti Jack yang Ripper masih lagi menjadi topik perbincangan dan misteri Jack The Ripper tetap terkubur bersama lipatan sejarah sehingga kini.


8. Time Slips
Masa mengikut saintis, ialah satu konsep yang lebih kompleks daripada kita manusia digunakan untuk mempercayai apa yang terlihat. Apa lagi telah wujud dengan nama-nama yang terkenal, seperti Albert Einstein, dengan keputusan yang menakjubkan dipanggil “tergelincir masa” sebenarnya, fenomena luar biasa yang menganggap gangguan waktu sedikit masa lalu. Ia dialami oleh orang-orang sekarang dan tanpa disedari oleh orang-orang dari masa lalu. Seseorang mengalami fenomena sedemikian tidak akanmempercayai bahawa apa yang dia lihat selama beberapa saat adalah benar. Bukti Visual slip masa sering muncul dalam gambar lama seperti tanggapan atas artis. Sebuah kereta spot diletakkan di tepi jalan dalam imej yang jelas sangat, mengambil banyak tahun sebelum kenderaan motor itu dikeluarkan.

Kewujudan kereta moden di tengah-tengah zaman ‘cowboy’ ianya nampak seperti filem Back to The Futureseperti bayang-bayang sepintas lalu dan tiada orang yang terpegun atau terkejut. Apakah mereka sering melihat kereta ini? mungkin ya pada ketika itu….?

Teringat saya mengenai filem The League of Extraordinary Gentlemen, lakonan Sean Connery, kisah awal sekitar tahun 1900, sekumpulan ‘hero’ ini telah memiliki kelengkapan kapal, kereta dan senjata moden yang belum digunakan sesiapa lagi pada masa itu. Kadang-kadang filem Hollywood seperti menunjukkan sedikit ‘clue’ yang tersembunyi kebenaran walaupun banyak pembohongan/putar belit.
Seperti juga filem National Treasure lakonan Nicolas Gage,terang-terang menceritakan asal usul Freemason.
 9. Time Traveller ( Misteri Wanita Bercakap Menggunakan Telepon Bimbit Dalam Filem Charlie Chaplin)
 Imej seorang wanita misteri dalam filem The Circus lakonan pelawak terkenal, mendiang Charlie Chaplin pada tahun 1928 mencetuskan misteri apabila dia dilihat berbual dengan menggunakan sebuah telefon bimbit bersaiz kecil di telinganya.
Mungkinkah dia seorang yang genius yang sedang menguji teknologi baru secara rahsia sehingga dia tidak menyangka gelagatnya yang sedang berbual seorang diri dengan tangannya seperti memegang satu alat seperti telefon bimbit telah dirakamkan oleh kamera filem berkenaan.
Dalam imej itu, tiada sesiapa pun yang berada berhampiran dengannya melainkan seorang lelaki berpakaian sut yang berjalan di depannya.

Lebih menghairankan, lenggok tubuhnya ketika bercakap seorang diri kelihatan sama dengan gaya orang yang berbual menggunakan telefon bimbit.

Penemuan itu dikesan oleh pemilik koleksi filem lama, George Clark.
Sejak penemuan itu, dia menunjukkan filem tersebut kepada lebih 100 orang namun tiada siapa yang dapat memberikannya penerangan yang meyakinkan berhubung gelagat wanita berkenaan.
Ada yang berpendapat wanita itu mendengar sebuah radio kecil.

Individu lain berpendapat wanita itu menunjukkan tanda-tanda menghidap penyakit schizophrenia.
“Satu-satunya teori saya ialah wanita tersebut merupakan seorang pengembara masa yang menggunakan telefon bimbit,” kata Clark yang turut meletakkan klip video tersebut di laman perkongsian video, YouTube.

Dalam laman YouTube itu, terdapat adegan gerak perlahan yang menunjukkan wanita itu seperti sedang bercakap menggunakan telefon bimbit semasa dia berjalan dan berhenti pada satu ketika.

READ MORE- 9 Misteri Yang Belum Terungkai

Wednesday, 29 May 2013

Misteri Volkswagen Kuning


Kisah kali ini berkaitan Volkswagen kuning yang sering kita dengar mengganggu para pemandu malah telah mengakibatkan kemalangan. Volkswagen kuning ini mula mengganggu kenderaan di jalan raya sejak tahun 1956 tetapi ianya tidak kelihatan dengan kerap malah orang ramai masih belum menganggap ia sesuatu yang menakutkan. Kereta Volkswagen kuning yang dikatakan berhantu itu sering mengganggu perjalanan di sekitar lebuhraya Jelapang. Namun ada juga para saksi mendakwa Volkswagen kuning kelihatan di jalan lama Karak. Semenjak lebuhraya Utara Selatan dibina merentasi kawasan yang dinamakan Jelapang kisah kemunculan Volkswagen kuning semakin ketara dengan mengganggu kenderaan yang lalu lalang di situ. 

Cara gangguan Volkswagen Kuning dikatakan muncul secara tiba-tiba dan sekiranya pemandu memotong kereta tersebut ia akan berada di hadapan secara mengejut. Selain itu Volkswagen kuning itu dipandu dengan perlahan dan menghalang pemandu di belakang lalu hilang sabar dan cuba memotong. Ketika memotong barulah para pemandu menyedari bahawa kereta Volkswagen kuning itu tiada pemandu. Ada juga kes di mana Volkswagen kuning itu menentang arus jalan dan cuba melanggari mereka. 

Disebalik kemunculan Volkswagen kuning terdapat kisah terselindung yang telah berlaku. Kisah itu mengenai seorang isteri yang curang telah membunuh suaminya dengan kejam dan kemudian merampas kereta Volkswagen kuning milik suaminya. Roh si suami menyimpan rasa dendam yang membara untuk memiliki semula Volkswagen kuning tersebut. Jika benar Volkswagen kuning berhantu  ini wujud dan pernah dilihat orang maka itu adalah jin bukannya roh si suami yang mati dibunuh.

Walaupun kisah pembunuhan si isteri terhadap suaminya agak meragukan namun kemunculan Volkswagen kuning tidak dapat dinafikan. Tidak kiralah ia berada di lebuhraya Jelapang atau Karak anda disarankan berhati-hati melaluinya pada waktu malam kerana mungkin ia masih lagi berlegar-legar mengganggu para pemandu atau mencari korban yang seterusnya.
READ MORE- Misteri Volkswagen Kuning

Misteri 13 Gunung Berwajah Manusia di Seluruh Dunia

Diterbitkan Pada June 22, 2011 Alam sungguh luar biasa. Bukan saja mampu menghadirkan sebuah keindahan yang tak terperi tapi juga misteri yang menyelimutinya. Di antara misteri yang sampai berabad-abad belum terpecahkan adalah gunung-gunung yang menyerupai wajah manusia.
Anda tahu wajah manusia, kan? Ada mata, mulut dan hidung. Gunung-gunung ini pun memiliki itu semua, setidaknya jika dilihat dari kejauhan dan ketinggian. Seperti halnya legenda Tangkuban Perahu di Jawa Barat, misteri Candi Prambanan dan Loro Jongrang, maka gunung-gunung berwajah manusia ini pun punya cerita (legenda) dan misteri sendiri.
Aneh dan uniknya, beberapa dari gunung-gunung ini benar-benar mirip wajah manusia. Lokasi gunung-gunung aneh ini ada di sejumlah Negara di dunia. Yang jadi pertanyaan, apakah bentuk wajah manusia itu hasil pahatan?? Tentu saja tidak! Kecuali gunung granit Mount Rushmore, yang menmahat sejarah Amerika pada 150 tahun pertama, semua gunung ini adalah asli kreasi alam.
Dan seperti biasa cerita misteri atau legenda yang berkembang, kisah-kisah burung yang menyebut gunung-gunung aneh ini tercipta dari manusia yang dikutuk pada ribuan atau bahkan jutaan tahun lalu. Benarkah??! Embuh!! Namanya juga legenda, bisa menjadi apa saja.
Namun untuk meyakinkan, silahkan tengok foto-foto ini, dan anda bisa menilainya. Ada yang mirip seperti perwira perang pada masa lalu, ada juga seperti lelaki bertopi, dll. Tapi yang paling menarik adalah wajah seorang pria yang menempel di puncak gunung (see the picture), dan yang juga paling terkenal di dunia adalah gunung berbentuk seperti wajah prajurit indian yang menengadah ke langit. Gunung aneh ini dikenal dengan sebutan Lover’s Rock, terletak di Antequera, Andalusia, Spanyol.
Lalu, adakah cerita menarik seputar gunung-gunung aneh itu, tentu saja. Berikut cuplikan kisah misterinya:
1. Legenda Gunung Berwajah Prajurit Indian

Gunung batu berwajah manusia ini salah satu yang paling terkenal di dunia. Hasil pahatan alam yang sempurna. Wajah keras ini seperti prajurit laki-laki Indian. Gunung aneh ini dikenal sebagai Lover’s Rock, terletak di di Antequera, Andalusia, Spanyol. Legenda yang berkembang seputar terciptanya gunung itu adalah, berawal dari kisah cinta seorang pemuda Kristen dari Antequera dengan wanita Moorish dari Archidona yang berbeda agama. Masyarakat setempat yang sangat fanatic, tidak bisa menerima kisah cinta mereka. Tentangan keras datang dan melarang sang pemuda yang merupakan penduduk setempat, untuk melanjutkan hubungan mereka. Rasa cintanya yang luar biasa membuat si pemuda nekad, mengajar kekasihnya kabur, mereka lari ke hutan untuk menghindari kejaran penduduk.Konon, mereka bunuh diri dengan cara menghempaskan diri dalam kondisi berpelukan ke batu. Itu merupakan pilihan mereka dari pada melewatkan seumur hidup tanpa saling memiliki. Konon katanya, jenazah mereka secara ajaib melebur dalam batu itu dan mengubah wujud bukit batu itu menjadi bentuk yang sekarang ini kita lihat gambarnya.
2. Gunung Berbentuk Wajah Dewa Zeus di Yunani

Ini adalah Mount Yiouktas di Heraklion, Crete, Yunani. Anda tentu pernah dengar atau pernah baca legeda Dewa Zeus. Dalam legenda, Dewa Zeus lahir di Crete dan dia juga wafat di sana. Mitosnya, di gunung itulah ia wafat dan menjadi kuburnya. Tapi tidak ada yang bisa menjelaskan bagaimana sampai profilnya bisa terpahat dan menempel di gunung itu. Siapa yang memahat, bagaimana caranya? Anda tentu bisa melihat gambar ini, adalah sebuah keajaiban kalau manusia bisa menghasilkan pahatan wajah Dewa Zeus seperti ini. Kalau bukan manusia, lalu siapa? Alamkah? Atau adakadabra..sim salabim..jadilah wajah Dewa legendaries itu. Misteri ini yang belum bisa dijelaskan sampai kini sejak berabad abad lalu.
3. Gunung Wajah Tersenyum di Junagadh di Gujarat, India

Wajah tersenyum ini hanya bisa dilihat dari ketinggian). Gunung unik ini berada di Junagadh, Gujarat, India. Gunung ini juga dikenal sebagai Girnar Hill, di sini terdapat Kuil Bhavnath. Sebenarnya hasil gambar luar biasa ini merupakan trik fotografi yang membalikkan gambar 90 drajat, hasilnya seperti yang anda lihat, luar biasa. Seolah ada wajah tersenyum.
Kelima puncak jajaran gunung-gunung masing-masing dihiasi candi batu dengan ukir-ukiran rumit pada sampingnya. Banyak peziarah Hindu dan Jains berusaha mencapai lima puncak yang jika ditotal membutuhkan kira-kira 8000 langkah. Legendanya, dengan mendaki gunung itu dengan bertelanjang kaki, dan jika mencapai kelima puncak, maka si peziarah akan mendapat tempat di surga. Begitulah kepercayaan mereka!
4. Noname


Sekarang kita tinggalkan soal legenda, perhatikan wajah gunung dahsyat ini. Formasi Gunung-gunung ini sebenarnya merupakan gunung utuh di mana banyak terdapat pohon firs. Sayangnya fotografer Christopher Fay yang berbasis di Florida, tidak memberikan informasi lokasi pemotretan. Apakah anda mengenalinya, terdapat di manakah ini? ‘Wajah’ gunung ini mengingatkan apa, Yoda atau Gremlins?
5. Gunung ‘Bersungut-sungut’ di Crete, Yunani

Gunung unik ini juga berada di Crete, Yunani, tempat yang sarat akan legenda. Gunung ini juga unik, ada hidung dan dahi yang anggun. Yang menarik ketika salju turun, wajah gunung ini pun ‘berubah’ seperti orang yang tengah bersungut-sungut, agak merengut, seperti tidak suka.
6. Gunung Batu Berbentuk Wajah Raja Lengkap dengan Kumisnya, di California

Gunung batu ini salah satu yang terunik di wilayah Amerika Serikat. Bentuknya aneh dan unik, terkesan seperti wajah seorang raja lengkap dengan kumisnya. Letaknya di King Canyon National Park, California. Ada hidung yang sangat besar, ada pelupuk mata dan seperti ada tiga mata, mata ketiganya terletak di atas kumis (berwarna hijau, mungkin ini kumpulan pohon yang dari kejauhan terlihat seperti kumis). ‘Raja Canyon’ ini terlihat seperti Cyclops.
7. Bucegi Mountains – living legends, Romania

Bucegi adalah gunung paling popular di kalangan para pendaki, terdapat di Romania. Dari bagian utara gunung ini kamu bisa melihat keindahan Bucharest.Ada dua bagian gunung ini yang letaknya di ketinggia 220 meter, paling disukai para turis (pendaki) yakni batuan besar yang berbentuk sphinx yang sepintas mirip wajah manusia. Alamlah yang telah memahat batu ini menjadi seperti itu. Diduga, bentuk itu didapat hasil dari erosi. Bagian lain yang juga unik adalah berbentuk Old Woman (di Romania disebut : Babele).
8. Gunung dengan Wajah Bertopi

Gunung batu berbentuk aneh ini terdapat di Rock City, GA. Uniknya pada bagian puncak ada bagian batu yang menjorok seperti topi yg menutupi separuh wajah.
9. Gunung Berbentuk Beruang yang Melolong di Estes Park, Colorado, AS

Nah, bentuk gunung yang satu ini berbeda dengan yang lain. Kalau gunung-gunung lain berbentuk wajah manusia, kalau gunung yang terdapat di Estes Park Colorado AS, ini, seperti berbentuk beruang yang sedang melolong. Benarkah?
10. Wajah Manusia di Gunung Cook (Aoraki), Australia

Mungkin ini hanya kebetulan atau intepretasi pada foto. Seorang pengunjung, Geoff Olsen, gunung ini mengambil foto dan terkejut ketika mendapati foto tersebut terlihat seperti wajah manusia di gunung.
11. Gunung Batu ‘Sejuta Wajah’ di Mount Rushmore National Memorial, AS

Mungkin anda semua sudah sering melihat gambar ini, gunung batu yang mewakili ‘sejarah amerika’. Di sana sejumlah wajah founding father Amerika dibentuk. Letaknya di Keystone, South Dakota. Ukiran patung para tokoh Amerika ini dibuat Gutzon Borgium, seorang seniman patung, pada bukit granit pada tahun 1867-1941. Patung-patung ini adalah ‘catatan sejarah Amerika’ pada 150 tahun pertama. Tinggi masing-masing kepala patung sekitar 18 meter.
12. Mount Everest

Mungkin ini hanya interpretasi terhadap foto, tapi gunung tertinggi di dunia ini pun dari kejauhan mirip wajah manusia. Terkesan mengada-ngada. Tapi coba perhatikan gambar ini dan ‘mainkan’s edikit imajinasimu..nah..bagaimana??
13. Ekstra

sumber
READ MORE- Misteri 13 Gunung Berwajah Manusia di Seluruh Dunia

Tuesday, 28 May 2013

MISTERI YANG MASIH BELUM TERUNGKAI

Haiwan Di dalam Batu
Pada 1821, ketika memecahkan sebuah batu besar, seorang tukang telah menemui seekor cicak terlekat di dalam batu tersebut. Cicak yang disangka telah mati itu didapati hidup semula setelah 5 minit terdedah dengan udara. Sejak itu, penemuan lain seperti katak turut direkodkan dan ada juga haiwan yang masih hidup setelah dikeluarkan. Ini menimbulkan persoalan: Bagaimana haiwan-haiwan itu masuk ke dalam batu dan kekal hidup? Bagaimana batu boleh mempunyai kesan bentuk haiwan tersebut? Dan berapa lama haiwan itu telah berada di dalam batu tersebut?
Kecacatan Binatang Ternakan
Pada 1990, C.E. Potts, seorang penternak, terkejut apabila mendapati haiwan ternakannya telah kehilangan organ pembiakan, mata dan bulu mata. Kecacatan haiwan itu menjadi tanda-tanya kerana semua organ itu dikeluarkan dengan sempurna dan langsung tiada kesan pemangsa dan darah di kawasan berdekatan. Kejadian ini mula direkodkan apabila semakin banyak kes yang sama berlaku di sekitar Minnesota dan Kansas. Teori yang dikaikan dengan kes-kes ini ialah ajaran sesat, makhluk asing, eksperimen rahsia kerajaan US (kemunculan helikopter hitam di tempat penemuan haiwan) dan wabak merbahaya.



Dengungan Misteri
Penduduk di Britain dan sebahagian barat daya US telah membuat aduan tentang bunyi dengungan yang tidak pernah hilang. Para pengkaji pula gagal mencari punca bunyi yang telah menyebabkan penduduk-penduduk di dua kawasan itu sukar tidur, mengalami gangguan kesihatan dan tumpuan. Kes yang paling popular ialah Dengungan Taos yang berlaku dia Taos, New Mexico pada 1993 yang mendorong Kongress Amerika membuat rayuan agar punca dengungan itu dicari secepat mungkin. Namun hingga ke hari ini, punca dengungan itu masih lagi menjadi misteri. Satu teori yang boleh diterima ke hari ini ialah kaitan dengungan itu dengan sistem komunikasi tentera semasa menghubungi kapal selam.


Bebola Kilat
Pada Januari 1984, bebola kilat berdiameter empat inci memasuki ruang pesawat penumpang Rusia dan terbang di atas penumpang. Ekor bebola kilat itu berpecah kepada dua dengan bentuk bulan sabit sebelum bersambung semula dan terus keluar dari pesawat itu. Ia meninggalkan dua lubang pada dinding pesawat. Apa yang menghairankan, bebola itu seolah-olah bijak mengelak dari melanggar sebarang objek di hadapannya. Rekod lain tentang bebola ini juga mengatakan ada kalanya ia meninggalkan lubang pada objek yang dilanggar dan ada juga langsung tidak meninggalkan sebarang kesan.


Cahaya “Hantu”
Fenomena ini pernah dikaitkan dengan bebola kilat tetapi tiada bukti kukuh perkaitan kedua-duanya. Kes paling popular ialah Marfa Light yang berlaku di Marfa, Barat Texas. Cahaya misteri ini boleh dilihat hampir setiap malam sejauh 15 batu selama beberapa generasi. Ia mula menjadi misteri apabila penyiasat gagal mengesan cahaya itu apabila mendekatinya. Cahaya “hantu” lain yang popular ialah The Tri-State Spooklight berdekatan sempadan Oklahoma, Kansas dan Missouri. Teori yang selalu dikaitkan ialah aktiviti makhluk asing, logamaya dan kewujudan hantu.


Awan Aneh
Pada September 1814 di Agen, Perancis, kemunculan awan berbentuk sfera yang berpusing dan bergerak laju menjadi tanda-tanya penduduk di situ. Menurut mereka, ketika itu cuaca cerah dan tiba-tiba awan tersebut muncul, menghasilkan bunyi guruh lalu menghujankan batu-batu kecil. Awan itu kemudian bergerak perlahan-lahan meninggalkan pekan kecil itu. Di Oyster Bay, Long Island pula, seorang lelaki diserang oleh “spitting cloud”. Hingga kini masih tiada jawapan untuk kes-kes sebegini.
Hujan Ikan
Kes yang paling menarik berlaku ketika musim panas 2000 di Ethiopia apabila berjuta-juta ikan tiba-tiba jatuh dari langit. Ini pernah direkodkan oleh pengkaji paranormal, Charles Fort yang turut merekodkan kejadian hujan katak, siput malah buaya yang pernah berlaku. Fenomena ini dikatakan berpunca dari angin yang kuat telah menarik haiwan kecil dari kawasan berair sebelum dijatuhkan di tempat yang berbatu-batu jauhnya. Cuma yang menjadi persoalan, mengapa hanya sejenis haiwan sahaja yang ditarik oleh angin tersebut bagi setiap kes?
Crop Circle
Fenomena ini semakin dikaitkan dengan manusia kerana ramai yang mengaku membuat “crop circle” tersebut. Tetapi masih ada yang percaya ia mempunyai kaitan dengan fenomena yang sukar dijelaskan kerana terdapat ‘crop circle’ yang mempunyai persamaan: tangkai yang dianyam, perubahan pada struktur tangkai dan kejadian pelik yang berlaku kepada pengkaji seperti peralatan tidak berfungsi, kesan pada fizikal dan pendengaran.
Letupan Tunguska
Setelah 90 tahun kejadian letupan di Tunguska, Siberia berlaku, ia masih menjadi bencana alam yang paling misteri. Pada 30 Jun 1908, satu bola api yang dianggarkan 1000 kali lebih kuat dari bom atom Hiroshima menghentam bumi melibatkan satu kawasan sebesar 2,150 km persegi. Kejadian ini bukan sahaja memusnahkan tumbuhan di situ, malah kebakaran di situ kekal selama berminggu-minggu dan bunyi hentaman itu boleh didengar dari tempat yang jauh. Teori yang dikaitkan dengan kejadian itu ialah letupan meteor atau UFO yang mempunyai reaktor nuklear, hentaman komet dan senjata berkuasa ciptaan Nikola Tesla yang tersalah sasaran.
Rods
“Rods” pertama kali ditemui oleh pembuat filem, Jose Escamilla apabila dia ternampak objek panjang terbang dalam filem yang sedang dirakam di beberapa lokasi. Objek ini adalah serangga dan hanya boleh dilihat melalui rakaman yang telah diperlahankan kerana ia bergerak terlalu laju untuk dilihat dengan mata kasar. Menurut Escamilla, serangga ini berbentuk silinder, terbang dengan kelajuan tinggi dan seolah-olah hidup ketika terbang di udara. Ia mempunyai sayap dan badannya membengkok ketika terbang. Ia juga dinamakan “ikan terbang”.
READ MORE- MISTERI YANG MASIH BELUM TERUNGKAI

20 misteri terbesar di dunia yang belum pernah terungkai....

Tak satu pun dari mereka tidak dijelaskan lagi, berikut adalah beberapa fakta tentang masing-masing ...

1. The mighty Inca Empire of South America


Sekitar 500 tahun yang lalu conquistadores Sepanyol, dipimpin oleh Francisco Pizarro, telah menyerbu, membakar dan menghancurkan bandar-bandar Inca, namun kerana kedudukannya yang terpencil, Machu Picchu itu tetap belum dijumpai, sehingga tak tersentuh

Secara rasmi Machu Picchu ditemui pada tahun 1911 oleh peneroka-sejarawan Amerika , Hiram Bingham.Apa yang mengagumkan ialah mereka benar-benar meratakan puncak gunung yang tinggi untuk membina sebuah bandar yang terdiri daripada beratus-ratus bangunan dengan luas ,pengeluaran pertanian, sistem pengairan dan kemudahan yang lain.


2. Ancient Pyramids in Giza , Egypt



Walaupun jelas piramid digunakan untuk pengebumian firaun Pembinaan, tarikh, dan simbolisme piramid Giza masih belum sepenuhnya difahami.

Piramid Besar Khufu di Giza adalah bangunan tunggal terbesar yang pernah dibina dengan ketinggian 479 kaki (146 m) .kini ketinggian berkurangan pada 449 kaki (13 7 m).kerana pengupasan kapur halus.Mengikut sumber yang oleh dipercayai tenaga kerja yang digunakan ialah 400,000 laki-laki berumur 20an Mereka bekerja 3 shift sebulan seramai 100,000 orang pada suatu masa.Ia diperbuat dari 2.3 juta blok batu, dengan setiap 1 beratnya dalam 2-15 tan.


3. The Mayan Temple


Piramid Maya adalah salah satu senibina yang paling dikagumi di dunia seperti piramid dari orang - orang Mesir. Fakta paling menarik Piramid Maya adalah pembinaan piramid terbesar oleh Maya terletak di Uxmal, Yucatan,Mexico. Tempat ini digunakan sebagai tempat penyebaran pendidikan dan sesi perbincangan para intelektual seperti astronomi, matematik, cendekiawan dan imam. Piramid besar ini dikenali sebagai 'pyramid of the magician', kerana pembinaan yang mengagumkan yang selaras kemodenan dan teknologi pada waktu itu.


4. The Legend of El Dorado


Sekitar 1541, kurang dari setengah abad selepas penemuan Christopher Columbus di Amerika, khabar angin mulai menyebar di kalangan peneroka Eropah di Amerika Selatan bahawa di suatu tempat di pedalaman benua yang luas terletak sebuah kerajaan emas yang luar biasa dengan kekayaan ."El Dorado" (The Golden One), seorang ketua suku Indian begitu kaya bahawa dia berpakaian sendiri hanya dengan debu emas. Semua ekspedisi gagal,tidak dapat mencari seorang ketua emas dan kerajaan menakjubkan.


5. Easter Island


Salah satu misteri terbesar di bumi adalah patung patung yang berdiri di Pulau Easter. Pulau Easter adalah salah satu pulau yang paling terpencil di Bumi. Kedudukannya diLautan Pasifik bahagian selatan, 2,300 kilometer di sebelah barat pantai Chile dan 2500 batu tenggara Tahiti. Pulau terdekat adalah 1400 batu, dan pulau yang tak berpenghuni. Pulau Easter hanya 15 batu panjang dan lebar 10 batu. Namun, Pulau Easter, yang boleh dikatakan langsung tidak berpenghuni ketika ditemui pada hari Easter pada tahun1722 oleh seorang kapten Belanda, ditutupi dengan beratus-ratus patung raksasa, masing-masing beberapa beratnya beberapa tan dan ketinggian lebih dari 30meter.



6. The Bermuda Triangle


Lebih dari 1000 kapal dan pesawat telah menghilang di daerah segitiga selama lima abad terakhir.Walaupun tiada kecuaian manusia, kegagalan peralatan dan masalah teknikal atau bencana alam yang berlaku, Kapal-kapal dan kapal terbang turut lenyap.


7. The Nazca Lines



Nazca Lines adalah tempat geoglyphs [ukiran, gambaran atau lukisan di tanah] paling luarbiasa di dunia. Ia terukir dipermukaan gurun pasir Pampa , sekitar 300 ratus bentuk yang terdiri dari garis-garis lurus, bentuk geometri dan gambar binatang dan burung - dan pola mereka hanya dapat kelihatan dengan jelas dari udara.


8. Aliens


Aliens ialah makhluk yang bukan dari cakerawala kita yang tidak dapat di sahihkan oleh para penyelidik dan saintis.Sampai ketika ini ia hanya menjadi misteri tanpa adanya bukti yang jelas, kerana penampakan , penemuan yang tidak jelas dan lebih kepada golongan minoriti yang mengalaminya tetapi tidak dapat dibuktikan oleh sains.


9. Sphinx of Giza , Egypt


Dengan dimensi 65 kaki (20m) tinggi, 260 kaki (57M) panjang, dan 20 kaki (6m) lebar, Sphinx Agung Giza adalah struktur terbesar diciptakan dari sepotong batu. Ini juga merupakan identiti utama dengan budaya Mesir kuno .dan masih diselimuti misteri.


10. The Loch Ness Monster



The Loch Ness adalah sebuah tasik di Scotland yangterbesar di United Kingdom. Ia terkenal dengan legenda misteri raksasa Loch Ness. Selama beratus-ratus tahun, orang telah melaporkan menangkap sekilas makhluk besar di tasik dan ada juga yang telah berkongsi gambar mereka yang mendakwa telah mengambil gambar makhluk tersebut. Raksasa ini begitu besar sehingga para saintis telah tertarik dan banyak melakukan percubaan dan datang dengan teori untuk cuba menjelaskan apa yang orang telah saksikan.


11. The Fountain of Youth



Ada kepercayaan wujudnya mata air yang dapat mengembalikan keremajaan pada sesiapa yang minum air tersebut .Ia telah diceritakan di seluruh dunia selama ribuan tahun, ia juga muncul dalam penulisan Herodotus, kisah percintaan Alexander, dan kisah Prester John. Dalam waktu yang sama,ia juga menonjol di kalangan masyarakat adat di Caribbean selama Zaman Eksplorasi, yang berbicara tentang kekuatan restoratif air di tanah mistik Bimini.



12. Chupacabra



Ketika zaman penemuan yang sukar dibuktikan dengan jelas antarany big foot dan Loch Ness, timbullah satu haiwan baru iaitu Chupacabra sekitar tahun 1995.Anehnya ia tidak memakan mangsa contohnya kambing kebiasaannya, tetapi dengan menghisap darah.Setakat ini belum lagi terdengar ia menyerang manusia.Banyak spekulasi dinyatakan tentang rupanya Chupacabra ini.


13. The Ark of the Covenant


The Ark of the Covenant adalah lagenda artifak sejak 3000 tahun yang lalu dimana ia berbentuk kotak yang diperbuat dari kayu akasia, ditutupi dengan emas di dalam dan luar. Ia.a terkenal kerana kekuatan misterinya terhadap musuh-musuh Israel.Antara cerita yang diperdengarkan tentang artifak ini ialah sesiapa yang membawa ini ke dalam pertempuran maka jaminannya kemenangan dan mempunyai kuasa ajaib iaitu sesiapa yang menyentuhnya dapat membunuh sepantas bunga api.


14. The Stonehenge


Stonehenge menjadi ikon terbesar rasmi pada british, melambangkan misteri, kekuatan dan daya tahan. Tujuan awal kewujudan Stonehen tidak ada fakta yang jelas, tetapi ada beberapa saintis telah berspekulasi bahwa itu adalah kuil dibuat untuk penyembahan dewa bumi purba. Ini telah disebut para astronomi untuk menandakan peristiwa penting dalam kalendar prasejarah. Ada juga mendakwa bahawa itu adalah tapak suci bagi pemakaman 'high profil' daripada masyarakat pada masa lalu.


15. The Iron Pillar of Delhi



Pilar Besi setinggi 7,5 meter tinggi dan berat sekitar 6,5 ton, terdiri dari 98% besi tempa berkualiti tinggi.
Pilar Besi Delhi adalah satu bukti tingginya tahap kemahiran yang dicapai oleh tukang besi zaman kuno India dalam mengekstraksi dan pemprosesan besi. Pilar Besi di Delhi telah menarik perhatian arkeologi dan kerana ia bertahan selama 1600 tahun. Beberapa teori yang telah diutarakan bagi menerangkan ketahanannya, antaranyai persekitaran iklim sederhana di Delhi yang mana kelembapan relatif di Delhi tidak melebihi 70% untuk tempoh masa setahun.



16. Stone Spheres in Costa Rica



Ia adalah salah satu misteri aneh dalam arkeolog dani ditemui di Delta Diquis Costa Rica. Sejak tahun 1930-an, beratus-ratus bola batu telah direkodkan, mulai dari saiz beberapa sentimeter hingga lebih dari dua meter dengan diameter.Ada yang mencapai berat 16 tan. Hampir semuanya terbuat dari granodiorit, batu, keras batuan beku. Objek ini adalah patung monolitik dibuat oleh tangan manusia.


17. Mothman


Mothman adalah lembaga susuk seperti manusia berwarna coklat yang bersayap, bermula pada November 12, 1966 di Clendenin, West Virginia. Lima laki-laki di kawasan perkuburan sedang mempersiapkan lubang kubur untuk sebuah pemakaman, ketika itu sesuatu telah berlaku dimana kelihatan kelibat berada di pohon dan terbang di atas kepala mereka. Ini tidak seperti burung, tetapi lebih kepada orang dengan sayap. Beberapa hari kemudian, penampakan terjadi lagi, kisah ini merebak cepat seluruh wilayah.


18. Jersey Devil



Jersey Devil, adalah mitos dari New Jersey Pinelands.Ia telah menghantui New Jersey dan sekitarnya selama 260 tahun . Entiti ini telah dilihat oleh lebih daripada 2,000 saksi selama tempoh itu, tetapi banyak orang percaya bahawa Iblis Jersey adalah sebuah legenda, seekor binatang mitos, yang berasal dari cerita rakyat dari New Jersey Barrons Pine.


19. The Tunguska Explosion of Russia



Ledakan Tunguska di Rusia terjadi sekitar 07:14 pada tarikh 30 Jun 1908. Sehingga saat ini, tiada siapa pasti apa penyebab letupan tersebut.Keadaan seperti padang jarak padang terkukur seluas 830 batu persegi dan jangkkan dalam 80 juta pokok telah musnah. Sebahagian besar percaya bahawa itu disebabkan oleh serpihan Meteoroid dan ada juga berkeras ia angakra UFO.

20. The Lost City of Atlantis



Sekitar 350 SM, Plato menulis tentang sebuah pulau indah di Lautan Atlantik yang hilang di bawah gelombang laut dalam satu hari satu malam.Selama lebih dari dua ribu tahun cerita Atlantis hanya cerita. Kemudian, pada akhir 1800-an, seorang Amerika bernama Ignatius Donnelly menjadi terpesona dengan cerita dan menulis sebuah buku berjudul Atlantis, World kuno, yang menjadi buku laris. Ignatius mempelajari sejarah banjir dari Mesir ke Mexico dan percaya bahawa Plato sedang merakam bencana alam yang sebenarnya. Sejak itu, beberapa buku telah ditulis tentang kota yang hilang.
READ MORE- 20 misteri terbesar di dunia yang belum pernah terungkai....