Wednesday, 28 August 2013

Misteri Lubuk puaka d Kampung Batangan Marang terengganu

assalamualaikum..kisah ini berlaku pd hari jadi atok ke 27.semasa cuti atok balik kampung awek atok d batangan.kampung batangan nie dalam negeri terengganu daerah marang.maafkn atok krn tak sertakan gambar dalam artikel nie.dalam perjalanan ke rumah si awek nie,atok melalui sebatang

sungai yg diberi nama penduduk tempatan sungai kulumin,atok menaiki bot untuk keseberang.di tengah sungai tu ada 1 batu besar,penduduk namakanya batu hidup,kerana dahulu batu nie kecil,namun sekarang ianya udah jadi pulau.insyAllah jika atok kesana lg atok akan petik gambar dan letakkn dalam artikel nie.keesokkn hari atok bersama ayah cewek atok pi mancing berhampiran pulau tu,entah cam mana atok terasa mau terkencing,ikutkn hati mau aje lepaskan kat dalam perahu nie,tapi malu pada orang tua nie,atok cakap pada dia atok mahu naik ke pulau tu sebab mau buang air.tapi dia tak benarkan atok naik,katanya sesiapa yg naik ke pulau tu akan deman kerana badi,bukan itu aje katanya lg pernah 1 ketika semasa musim udang galah di sungai nie,ramai yg datang memancing disini.masa tu bot tak cukup kerana terlalu ramai kaki pancing.6 lelaki dari kuantan datang tuk memancing tapi tak ada bot.salah seorang dari mereka cakap pd pemandu bot tolong hantarkn mereka ke pulau tu.ramai yg larang jangan naik ke pulau tu kerana pulau ada penunggu.tapi mereka tak endahkn ckp org kampung.pada mereka itu hanya karut,zaman moden mana ada hantu..setelah didesak oleh kaki2 pancing tu pak usu pun bawalah mereka ke pulau tersebut.setelah beberapa ketika berada di pulau tu memancing udang,salah seorang dari mereka dgn tidak semena-mena berteriak dgn lantangnya."hoi bakpe mu ore naik umoh aku???doh takdok tempat lain ke ape??selepas budak itu berkata kata..kelima lima kaki pancing itu pengsang.orang ramai yg sedang syok memancing tu takut untuk beri bantuan pada mereka.kerana sedari kecil meraka telah diajar dan diingatkn bahawa tempat itu berpuaka.tak seorang pun yg berani hulurkan bantuan.malah mereka laporkn perkara tu pada pihak polis.apabila polis datang dan ingin kepulau itu,secara tiba2 angin bertiup dengan kuatnya diikuti dengan panahan kilat.yg menghairankan masa kejadian itu tengahari dan keadaan panas terik memancar.setelah kilat dan angin kuat berhenti mereka semua terbungkam.6 kaki pancing yg berada di atas pulau itu telah tiada.kemana mereka semua pergi???itu yg jadi persoalan sampai sekarang.inilah yg di cite pada atok oleh ayah awek masa atok dalam bot semasa kami memancing.rasa mau buang air kecil tak dapat atok tahan lagi.apa nak jadi jadilah.atok terus terjun dari bot,terkejut orang tua tu dengan tindakan atok.dia berteriak"hei kalo lagu nie ike smo lari tokleh nok ngail lah hih ape mu nii.mu wak mende dale air tu?atok tak jawab sebab menahan sakit air yg dah lama nak keluar.bila keluar airnya fuh lega rasanya.semasa atok mahu naik ke bot kaki kanan atok ditarik sesuatu.atok dapat rasakan tangan orang yg menarik kaki atok.dalam hati mana ada orang dalam air nie.emm ini pasti dia.atok lepaskan tangan atok dari bot dan selamkn muka ke dalam air,masyAllah emang dia.maaf atok tak mahu gambarkn gi mana rupanya.lalu atok berteriak Allahhuakbar.benda itu melepaskan atok.u orang gambarkan sendiri gimana rupanya yea.

No comments:

Post a Comment