Wednesday, 20 February 2013

mumia berusia 500 tahun seolah hidup

Lazimnya, penemuan mumia sering dikaitkan dengan teknologi pengawetan mayat yang berasal dari Mesir purba..Namun, penemuan mumia seorang gadis kaum Inca yang berusia 500 tahun dalam keadaan sempurna di dalam ais membuktikan proses dan teknologi pengawetan mayat juga telah berkembang ke seluruh dunia..Nak tengok betapa sempurnanya mumia tersebut, meh usha kat bawah ni..
Mumia seorang gadis dari kaum Inca yang yang jugak digelar sebagai "Maiden" oleh para arkeologi ini dianggarkan berumur dalam lingkungan 14-15 tahun sewaktu kematiannya telah terpelihara dengan sempurna selama 500 tahun. Turut ditemui bersebelahan mumia tersebut adalah mumia seorang budak lelaki berusia 7 tahun dan mumia seorang budak perempuan berusia 6 tahun.
Berdasarkan analisis DNA tradisional, para saintis telah mengkaji protein di dalam tisu dan mendapati paru-paru gadis mumia tersebut telah dijangkiti dengan penyakit paru-paru yang menyerupai batuk kering. Buat pertama kalinya jangkitan seumpama ini telah dikesan dalam mumia.
Menurut para arkeologi. tidak mustahil kanak-kanak berkenaan telah dikorbankan berdasarkan penemuan perak, emas, pakaian, mangkuk tembikar yang penuh dengan makanan dan tengkolok mewah dilengkapi bulu burung putih berhampiran mayat mereka.

No comments:

Post a Comment