Monday, 4 February 2013

Angkara malas solat

Kejadian berlaku pada tahun 1986. Ayah aku seorang askar.
Satu malam, ayah aku bertugas malam maka tinggal lah Mak, aku dan 2 orang adik. Malam tu aku terasa mengantuk sangat sampai tersengguk2 depan TV. Mak aku kata, Along..kalau nak tido pegi solat Isyak dulu. Aku plak sambil
melangkah ke bilik tido menjawap...alaaa...nanti malam2
sket along bangun lah solat. 

Masuk bilik aku letak kepala kat bantal...terus HANYUT. Entah pukul berapa, tetiba aku terjaga...bukan sebab ada orang kejut tetapi aku berasa macam ada tak kena dalam bilik aku. Aku dengar seperti ada orang sedang
bersolat jemaah didalam bilik aku. Sape plak berjemaah ni...bisik aku
dalam hati...ayah kan keja malam. Aku tido guna kelambu dan
kelambu askar plak hijau pekat so tak nampak kat luar, terpaksa lah aku selak dan tenguk apa yang
ada kat dalam bilik aku.
gambar hiasan


bilik aku jenguk je kepala aku di luar kelambu, apa yang aku tenguk...MasyaAllah....didalam
bilik aku ada sekumpulan lelaki yang pakaian nyer serba putih sedang solat jemaah
( adehhh...meremang plak bulu roma ni...). Masa ni kalau sesape toreh muka aku dengan pisau...sure muka aku tak
berdarah rasanyer...punyer le terkejut aku...takut usah kata laaa....aku masuk balik dalam kelambu...tekup muka dengan bantal...tapi sore orang
berjemaah dengan alunan Al Fatihah...masih lagik aku
dengar...abis badan aku basah
dengan peluh....peluh orang takut....aku ingat aku
bermimpi....puas aku pejam kan mata...still terdengar jugak sore tu....lastnyer aku tertido jugak...\ Bangun pagi esuk aku demam...dalam bilik aku yang
juga dijadikan bilik solat untuk family, terbentang sejadah seperti ada orang yg guna malam tadi.
Sejak ari tu...aku tak berani lawan cakap mak...apa lagik tinggal solat...terutama ISYAK....


Sumber:www.xlupa.com

No comments:

Post a Comment