MENU| Home | Facebook

Tuesday 3 September 2013

gangguan pontianak

Kejadian ani berlaku masa tahun 2009 bulan Julai pasalnya aku masih ingat ada perayaan di Bandar. Kisahnya bermula semasa aku ‘ghost hunting’ di makam Luba. Seperti biasalah aku dengan kawan kawanku turun ke sana. Modus operandi ‘Tuan Puteri’.

Kami kesana dlm pukul 11 mlm. Tapi sayang mlm atu nada hasil pasalnya jangankan hantu, bunyinya pun inda ada. Bukan ku mengatakan tempat atu inda seram, jangan berucap inda seram. Masa kan kesana kitani tepaksa melintasi kubur. Tapi malam atu balum tah kali bisdia kan menunjukkan diri. Triala and error lah katakan. Kan 3 jam kami di sana langsung inda kejumpahan apa apa. Jadinya kami pun balik. Masa kami di parking kereta kami pun melepak sekajap lah sambil berbincang kan hunting di mana lagi selapas ani. Borak borak kosonglah katakan. Kan 20 minit kami di parking lot atu selapas atu sorang sorang tah kan mulih. Ku suruh lah bisdurang mulih dulu, aku kan stay sekajap sambil ku sambung besigup. Tinggalah aku sorang di sana. Aku masa atu besandar di kereta smbil ku besigup sigup. Mata ku ani balik balik merenung arah jambatan menuju ke makam luba ani sambil ku perhatikan pokok pokok di sebalah makam atu.

Tanpa ku sedari aku tepandang semacam ada lembaga bekain putih melayang layang dari salah satu pokok yang sadang basarnya. Macam ia melumpat dari satu pohon ke pohon yang lain.

"Nah tadi inda ia ada ani udah ku sorang baru tia hmm" kataku dalam hati.

Aku pun bertenang saja dulu konon nya malas kan memikirkan ia. Ku liat jam ani kan 3 pagi udah. Masih jua ia tahan tahan di atas pokok atu, walaupun inda ku berapa pasti macamana usulnya. Baru meliat dari jauh udah kabak kabak mun dakat, serangan jantung mengajut tah kali. Aku pun masuk ke dalam keretaku tarus ku keluar dari kawasan sana. Masih kabak kabak ni dada ani, sampat jua ku menoleh ke belakang mana tau ia membubut. Ku naikan semua jendela keretaku. Masa ku keluar dari simpang Jalan Hj Alus aku pun becadang kan mengunakan jalan Damuan untuk balik ke rumahku di Berakas. Jadinya aku tepaksa menggunnakan ‘u turn’ dakat stesen minyak.

Sedang ku memandu kereta ku ani terasa ku macam ada orang meniup niup telinga ku ani, iatah ku mula kambang bulu tu. Abis ku liat ne tempat duduk belakang, rasaku macam ada sesuatu yg mengikut. Beranti ku sekajap dakat pizza hut Jln Tutong. Niat ku kan menenangkan diri dulu. Sudah ok rasaku baru ku meneruskan pejalanan.

Masa ku melintasi bangunan Hj Chuchu dakat trafik light, kan besigup tia lagi aku ani. Ku turunkan jendela kiri kanan sambil ku menyalakan sigup ku. Masa ku kan melintasi kubur siring jalan Damuan *tau kali kamu kubur bawah bukit*
ku lihat ada lembaga bekain putih berambut panjang bediri siring jalan dakat kubur atu. Kebeliangan tarus ku di buatnya.

"Astaga pontianak usulnya ni!!" kata ku.

Perasaan takut dan panik mula merasuki diri. Jarak ku lagi inda berapa jauh dari ia. Usulnya lagi merijap, dengan rambutnya yg panjang sampai ke batis sambil kepalanya tunduk. Tapi hairanku masa atu tinggi dan basar pontianak ani. Ada dalam 7kaki tingginya. Aku masa atu jadi inda tantu rasa, kan membaca pemandai mulut ani macam tekunci rapat. Masa ku kan melintasi ia ku pelahankan kelajuan keretaku, ku cuba menaikkan cermin sebalah kiriku ani tapi inda mau.

"Mati eh mati ni jawapnya mati" tepacul perkataan atu keluar dari mulut ku. "antam tia" kataku dalam hati.;

Masa ku melintasi lembaga atu masa atu jua ia ketawa mengilai, benaung bunyi hilai tawanya, tarus karau seluruh badanku. Apalagi aku, kan menakan minyak lah niat ku tapi entah barat rasa keretaku masa atu. Inda ku tau berapa kah kelajuan keretaku masa atu. Bunyi ketawanya ani masih ne kedengaran, macam dalam kereta lagi bunyinya. Bangal rasa telingaku masa atu. Stereng keretaku ani lagi macam payahkan di pulas. Satu saja dalam pikiranku masa atu, Mati eksiden.

Masa ku melayan takutku atu keciuman ku bau buruk macam bangkai, payah ku kan bernafas. Stereng keretaku ani lagi masih inda mau di pulas sedangkan dapan atu ada selekoh. Makin galak bunyi ketawanya si Pontianak ani. Aku pun hairan mengapaku inda terfikir akn memberantikan kereta? Panik tah kali sudahku masa atu. Selekoh di hadapan ani inda lagi jauh, ku kumpul segala kekuatan ku semula terus ku menyabut ‘ALLAH’

Inda semena mena dapat ku mengawal semula stereng keretaku anio dan terus ku memberantikan keretaku. Sikit algi ku melanggar stable siring jalan. Tedangar ku masih bunyi hilaian ketawa si Pontianak ani mula menghilang. Semakin jauh bunyinya. Habis seluruh badanku ani bepaluh. Ku teruskan semula perjalanan ku. Sudah kan sampai Istana baru tah kuberasa tenang semula. Dari sana inda beranti ranti mulutku menyabut "Subahanallah"

Inda batah selepas atu sampai jua ku ke rumah. Masih ku tekanang macam mana usulnya Pontianak yang ku jumpa atu. Ku rehatkan badanku ani di katil dan inda batah atujua aku tetidur. Masa ku bangun pagi terasa sakit seluruh badanku bukan ganya sakit, banyak lagi kesan lebam lebam bewarna biru terutamanya arah bahagian belakang badanku. Lagi satu yang membuat aku seram, saat ku membuka pintu kereta ku masa paginya, tecium ni bau bangkai dalam kereta ku. Kan 2 minggu bau atu melakat, kan 3 butul Fabreeze ku pakai untuk menghilangkan bau buruk bekenaan. Atas nasihat Bapa aku menyiram kereta ku atu menggunakkan Air Yassin, membagi hairan nya selepas atu bau buruk atu hilang serta merta.

SEKIAN

No comments:

Post a Comment