APAKAH HUKUM MEMAKAI TANGKAL | Menggantungkan tangkal di badan untuk
dijadikan sebagai penghadang daripada gangguan makhluk halus atau untuk
menyembuhkan diri daripada sesuatu penyakit boleh dibahagikan kepada dua
bahagian ;
Pertama, menggunakan tangkal yang mempunyai bahan seperti tulang
binatang atau kayu yang dikatakan berhikmah, atau seumpamanya, para
ulama tidak ada khilaf untuk mengharamkannya, kerana ia boleh
menjerumuskan seseorang itu kelembah syirik.
Sabda Rasulullah saw,
من علق ودعة فلا ودع الله له ومن علق تميمة فلا تمم الله لهMaksudnya : “Barangsiapa yang menggantungkan manik-manik (tangkal) maka Allah tidak akan menjaganya. Barangsiapa yang menggantungkan tamimah (tangkal) maka Allah tidak akan menyempurnakan sesuatu untuknya”. (Riwayat Ahmad dan Al-Hakim)
Kedua, adapun menggantungkan tangkal yang bahannya adalah ayat-ayat
Al-Quran, maka dalam hal ini para ulama berbeza pendapat. Satu golongan
mengatakan hukumnya adalah haram dan satu lagi golongan menyatakan
harus.
Antara golongan ulama yang menyatakan haram ialah Ibnu Abbas, Huzaifah,
Abdullah bin Mas’ud, sebahagian ulama Syafie dan Imam Ahmad bin Hanbal
(salah satu riwayat daripadanya). Mereka berpandukan kepada maksud umum
hadis di atas tadi, yang menyebut dengan jelas bahawa Nabi saw melarang
umatnya menggunakan tangkal. Tidak kiralah sama ada bahan yang
digunakannya itu daripada Al-Quran atau bukan daripada Al-Quran.
Hujah mereka, menggantungkan tangkal pada badan, boleh menyebabkan diri
seseorang hilang penggantungan (tawakal) kepada Allah SWT. Sedangkan
tawakal yang sebenar seseorang hamba hanyalah kepada Allah SWT sahaja,
tidak boleh lain daripada itu.
Perbuatan menggantung tangkal yang terdapat ayat-ayat Al-Quran juga
boleh membawa kepada penghinaan terhadap ayat-ayat suci Al-Quran. Apatah
lagi jika ia di bawa masuk ke dalam tandas atau si pemakainya terlibat
dengan pekerjaan yang bercanggah dengan syariat seperti pekerjaan
maksiat dan sebagainya.
Manakala golongan ulama yang berpendapat hukum memakai tangkal yang
bahannya adalah daripada ayat-ayat Al-Quran itu adalah harus, didokong
oleh Abdullah bin ‘Amru bin Al-‘As, Abu Jaafar al Baqir dan Imam Ahmad
bin Hanbal (salah satu riwayat daripadanya). Hujah mereka, sahabat
Rasulullah saw pernah berbuat demikian untuk anak-anak mereka yang belum
menghafaz Al-Quran.
Menurut Prof Dato’ Dr. Haron Din, walaupun terdapat perbezaan pandangan
ulama tentang hal ini, akan tetapi perubahan zaman boleh membawa kepada
perubahan hukum. Jika dirujuk kepada zaman sekarang, akidah umat Islam
sedang terancam, umat Islam tidak begitu kuat bergantung kepada Allah,
iman mereka begitu rapuh, mereka tidak lagi memperdulikan halal dan
haram, apa yang mereka mahu ialah kenikmatan hidup yang sementara di
dunia, tanpa memperdulikan untung nasib di akhirat.
Ditambah pula dengan suburnya gejala maksiat, syirik dan kufur kepada
Allah SWT. Oleh yang demikian, jika penggantungan ummah kepada tangkal,
tidak dibendung atau dicegah dengan sejelas-jelasnya ia akan mendorong
masyarakat terjerumus kepada kerosakkan akidah.
Kesimpulannya, pendapat yang sahih, keharusan memakai tangkal yang
menggunakan ayat-ayat Al-Quran sebenarnya adalah di awal permulaan
Islam. Apabila keimanan para sahabat sudah kuat tertanam dalam diri,
maka Rasulullah saw melarang sama sekali memakai tangkal walaupun
menggunakan ayat-ayat Al-Quran.
Hikmahnya ialah untuk mencegah daripada keburukkan yang lebih besar,
memelihara kesucian Al-Quran dan seterusnya untuk membulatkan keyakinan
bahawa hanya Allah SWT sahaja yang mampu melindungi manusia daripada
segala-galanya.
No comments:
Post a Comment