SEWAKTU kecil-kecil dahulu, apabila menjelang sahaja 15 Ramadan,
kebanyakan rumah di kampung mula dihias dengan pelita minyak tanah,
terutamanya di sepanjang jalan masuk ke kawasan halaman rumah.
Selain membangkitkan mood raya yang bakal menjelang, pemasangan pelita,
jamung mahupun panjut di sesetengah kawasan dikatakan sebagai meraikan
kepulangan roh-roh keluarga untuk melihat waris-waris yang ditinggalkan.
“Apa yang saya dengar daripada cerita orang tua-tua, apabila tiba sahaja
bulan Ramadan, semua roh umat Islam akan berkumpul di Luh Mahfuz.
“Roh-roh ini akan memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke dunia
namun tidak semuanya mendapat peluang tersebut. Roh yang baik, yang
banyak amalan semasa hayatnya, dikatakan dibenarkan pulang manakala roh
yang kurang amalan tidak dibenarkan kembali ke dunia.
“Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang akan mereka lakukan
ialah kembali ke kubur untuk melihat jasad mereka. Kerana itu jugalah,
pada bulan puasa, masyarakat Melayu lebih rajin membersihkan kubur.
“Malah, pada bulan ini jugalah ramai yang mengambil kesempatan menukar
batu nisan, mengecat kepok kubur dan memasang kain putih pada kepala
nisan.
“Perkara kedua yang dilakukan, mereka dikatakan akan pulang ke rumah
pusaka, rumah anak-anak dan rumah orang yang sentiasa mendoakan
kesejahteraan mereka.
“Kerana hal ini, rumah-rumah dihias cantik dan banyak majlis tahlil dilakukan sebagai simbol hadiah untuk roh yang pulang.
“Perkara ini akan berlanjutan sehingga malam 1 Syawal di mana roh-roh
akan meninggalkan dunia dan kembali ke Luh Mahfuz sambil membawa amalan
yang disedekahkan oleh waris-warisnya,” cerita seorang anak jati Batu
Pahat, Johor, Abdul Rahim Sarbani, 56.
Biarpun tidak mengetahui kesahihan di sebalik cerita lisan pada bulan
Ramadan itu, bapa kepada enam anak ini tetap memasang pelita,
membersihkan kubur dan menghadiahkan bacaan tahlil kepada arwah ibu dan
bapanya.
Dinding
“Saya tidak pasti sama ada betul atau tidak roh-roh ini balik ke rumah.
Apa yang saya lakukan bukanlah semata-mata untuk meraikan kepulangan
mereka, sebaliknya sekadar membangkitkan kemeriahan Ramadan dan
menyambut Syawal yang bakal menjelma.
“Lagipun dalam bulan puasa kita dituntut menggandakan amalan, baik untuk
diri sendiri apatah lagi untuk roh ahli keluarga yang telah meninggal
dunia,”katanya.
Menjawab persoalan ini, ulama tersohor Syeikh Dr. Yusuf al-Qardawi
pernah menyebut, roh tidak akan mencampuri urusan dunia yang sudah tidak
lagi berguna kepadanya.
Dalam erti kata lain, roh berada di suatu alam lain dinamakan alam
barzakh yang kehidupannya jauh beza dengan kehidupan di dunia.
“Alam ini adalah jangka waktu antara kematian dengan hari kiamat. Roh
orang yang beriman akan menerima balasan yang baik di alam barzakh
manakala roh daripada golongan yang gemar membuat maksiat akan diazab.
“Dalam satu hadis sahih sudah dinyatakan, hanya ada tiga perkara yang
menghubungkan dunia dengan roh iaitu sedekah jariah, ilmu yang
bermanfaat dan doa-doa daripada anak-anak yang soleh.
“Tidak ada gunanya pun jika roh itu boleh kembali ke dunia sekiranya
kepulangan mereka itu tidak memberi manfaat untuk roh mereka sendiri,”
ujarnya.
No comments:
Post a Comment