Sunday, 9 June 2013

Misteri Alam Bunian part 4



Orang ramai sudah mula bertandang kerumah hj amin.. masing2 menikmati juadah yg disediakan oleh orang kampung.. hj amin pula sibuk bersalaman dengan tetamu yg datang dan pergi, begitulah setiap kali ada majlis perkahwinan, saudara mara, sahabat handai dan org kampung akan datang meraikannya majlis tersebut...

Jam tepat menunjukkan pukul 12 tengari.. dalam sibuk hj amin melayan tetamu yg hadir, tiba2 dia disapa oleh seseorang.. dari raut wajahnya tidak dikenali oleh hj amin.. dahi hj amin dan isterinya berkerut2 mengingati siapakah tetamu perempuan yg berdiri di depannya..mulut hj amin pula seperti terbungkam hendak bertanya,perempuan itu hanya tersenyum dan bersalaman dengan isterinya lalu pergi tanpa sepatah kata...

Dari jauh ternampak seorang lelaki tua menunggu tetamu perempuan tadi.. tiba2 hj amin teringatkan sesuatu, lalu matanya tetap tertumpu pada arah pasangan itu.. selepas mereka melepasi parit depan rumah hj amin, dengan tiba2 pasangan itu  terus hilang dari pandangan matanya..hj amin seperti tidak percaya.. digosok2 matanya berkali2 tapi memang benar, matanya tidak menipu.. pasangan itu ghaib begitu sahaja..

"Heh! kau tengok siapa tu?'' hj amin tersentak dari lamunannya.." ''eh..tak ada apa2..terima kasih ye sbb datang''... hj amin tersipu2 malu depan tetamu yg menyergahnya.. isteri hj amin pula sibuk bersalaman dgn tetamu lain yg ingin pulang... dengan pantas hj amin menarik tangan isterinya, " mak aji, awak nampak tetamu yg datang tadi?? hj amin bertanya pada isterinya.. " tetamu yg mana bang aji?? yg perempuan tadi tu ke?? "yelah".. jawab hj amin... awk kenal dengan dia?? " sy tak kenal dia pun bang aji, sy ingat kawan abg aji tadi" kenapa bang aji?" isteri nya kehairanan... hj amin pula tediam seperti org sedang memikirkan sesuatu..

setelah selesai majlis itu, hj amin memanggil isterinya.. ''awak ingat tak masa sy hantar kad jemputan di sebelah rumah haron tu??'' hj amin bertanya pada isterinya.. "ye, kenapa bang aji?'' jangan2 dia tak orgnya?? sebab lepas saja parit depan rumah kita tu, sy tengok dia terus hilang macam tu je''.. terang hj amin kepada isterinya.. tapi isterinya pula tak percaya dengan apa yg dikatakan oleh hj amin..

''kalau awk tak percaya apa yg sy cakap, mari kita tengok duit sumbangan dari dia'' hj amin memberi cadangan.. ''mana lah kita nak cari duit tu bang aji, kan dah bercampur dengan duit org lain''..mak aji pula menyampuk.. lalu mereka berdua pun carilah duit sumbangan dari tetamu misteri tadi...



Tiba2 mak aji terkejut melihat duit yg dipegangnya.. seperti org kebingungan, di pusing2kan duit kertas rm10 itu.. duit kertas yg dipegangnya ada kesan terbakar dan terlalu buruk.. berbeza dengan duit2 lain yg ada.. hj amin terkejut... hatinya pula kuat mengatakan yg duit itu dari tetamu misteri tadi, duit itu pula dibalut dengan kertas yg sangat lusuh... mereka berdua hanya memandang sesama sendiri dengan penuh kehairanan... 

Firman ALLAH yg bermaksud;

''Dan diantara kami (jin) ada yg islam dan ada yg menyimpang dari kebenaran. siapa yg islam, maka mereka itu telah memilih jalan yg lurus''.. (surah al jin, ayat 14)

..TAMAT..

No comments:

Post a Comment