Sunday, 9 June 2013

Misteri Alam Bunian part 3



''Mak!! mak!! kawan zana nak pinjam telekung lah, kawan zana nak solat'' zana memanggil ibunya yg baru sahaja selesai solat.. ''mana kawan zana tu mari tunjuk dekat mak''  jawab ibunya hendak menduga.. zana pula seolah2 menarik tangan kawannya itu.. '' ala, dia malu lah mak dia taknak jumpa mak'' zana kemudian berlalu pergi...





itulah salah satu gangguan yg dialami oleh zana, anak saudara aku.. zana boleh melihat benda2 yg kita tak nampak dengan mata kasar.. kadang2 zana rasa dia sentiasa diekori sesuatu.. ada yg ingin berdamping dengannya.. kesian zana, emosinya seringkali terganggu dek kerana gangguan itu...


ada sekali akak aku terdengar zana berbual2 sorang diri di halaman rumah..''Awak jangan lah naik..badan awak dahlah berat.. zana tak kuat nak kayuh basikal ni'' tiba2 bulu roma akak aku meremang bila mendengar perbualan zana.. masa itu akak aku sibuk menyapu sampah.. terus akak aku tanya dengan sapa dia bercakap?? '' ni... budak ni kawan zana, dia dah lah berat, nak tumpang basikal zana pulak mak.. jawab zana.. budak kecil yg belum tahu apa2.. '' wei!! tolonglah!!!... jangan ganggu anak aku!!.. kau pergilah jauh2.. dan sepantas kilat akak aku menarik zana masuk ke rumah... zana pula ketawa dan mengejek2 kawan dia tu.. '' ''padan muka kena marah dengan mak aku...hahaa...'' banyak lagi benda2  yg pelik zana boleh lihat..tapi tak semua yg diceritakan kpd kami.. kadang2 zana termenung sendiri.. melayan perasaannya... entah apa yg difikirkan...




adakala akak aku rasa tertekan dengan gangguan yg dialaminya, ada masanya juga dia rasa seram yg amat sangat, tapi bila di fikirkan yg dia sama2 mahluk ALLAH, akak aku redha.. pernah ketika akak aku tidur dia rasa katil dia seperti ada orang sedang duduk.. cepat2 dia keluar dari bilik tu... pada hari yg lain pula bila akak aku di dapur nak memasak, akak aku terbau aroma kopi yg sangat harum, sedangkan akak aku tak ada pun bancuh kopi?? akak aku hanya diam dan buat tak tahu saja..


gangguan ini penah kami alami ketika berkunjung kesini.. yang paling kerap kami dengar orang sedang berjalan.. ''prap, prap, prap'' bunyi lantai dipijak.. sedangkan masa tu tiada siapa pun di atas.. pelik, tapi kami dah faham dan kami buat tak tahu.. ''biar jelah dia nak tumpang lalu'' kata mak dengan nada berbisik...




aku pernah sekali diganggu masa tidur..aku paling suka tidur dekat rumah atas sebab sejuk je..maklumlah rumah kampung.. masa baru aku nak terlelap tu aku terasa yg ada orang berjalan kat tepi tilam aku.. aku dah rasa lain macam, tak berani pula aku nak tengok sapa dia..aku cuba baca apa yg patut...dah lama sikit, aku jeling2 sekitar ruang tu tengok takde saper2...huhuu...badan dah rasa seram sejuk jer, dah lah gelap.. nasib baik dia tak kacau lebih2... kalau tidak tak tahu lah...


tak terkecuali anak saudara aku yg bernama shahirah.. masa tu dia tidur dibilik bawah.. orang lain dah tidur, dia pulak terdengar org sedang menyangkul tanah, serta orang sedang menangis.. sayup2 di tepi tingkap bilik... sampai ke subuh orang semua bangun dia menangis mintak tolong teman pergi toilet..hari dah siang barulah dia ceritakan semuanya pada kami.. lepas kejadiaan tu dia dah taknak ikut kami jika kami ke sini... trauma katanya..


pernah juga akak aku memanggil seorang ustaz untuk tengok2kan rumah dia.. bila ustaz tu datang, dari jauh ustaz tu dah rasa ada yg tak kena.. apa yg ustaz tu katakan setelah tengok2kan rumah ni?? yg membuatkan kami terkejut, ustaz tu beritahu akak aku, rumah akak aku ni ramai yg menumpang.. benda ni dah lama menetap dekat sini.. banyak!! bukan sikit2.. dekat bawah rumah lain, dekat belakang rumah lain, dan di ladang sawit tu pun lain..??? betul ker...dari gangguan yg akak aku alami mungkin benarlah kata ustaz tu...


sejak berubat dengan ustaz, alhamdulillah dah semakin kurang gangguan dari benda tu.. dan kekerapan bunyi lantai dipijak dah tak kedengaran lagi.. mungkin dia dah pindah sebelah kot..kat ladang sawit tu.. sebab tulah anak pakcik yg hantar kat jemputan  kawin tu ternampak ada rumah disitu.. mungkin juga ALLAH nak tunjukkan pada akak aku yg org tu dah berpindah.. wallahualam...


No comments:

Post a Comment