Tuesday, 4 June 2013

Kisah Seram Mencari Madu Tualang !!!!



Musim hujan dah reda...skrg nak masuk musim bunga dan dan cuaca nampak panas sedikit..bagi aku ia sesuai untuk mencari madu jenis gred A...setelah berbincang sesama sendiri..kami bersepakat untuk mencarinya pada hujung minggu..segala kelengkapan disiapkan..

antaranya sabut kelapa,jaring ,paku 4 @ 5 inci,tali dll keperluan..biasanya,sarang2 lebah ini dah pun dipantau masa dibina..sampai nampak madunya baharu kami ambil..cara nak kenal madu sudah ada senang sahaja..cuma lihat sarang lebah tu..tengok bhgn kiri dan kanan..kalau kanan membentuk besar(kepala)..itu lah tempat madunya..
kalau sarang jenis lebah halus,lebah lalat..tengok kwsn yg lebah xboleh terbang(anak lebah)..itu madunya..susah le nak bg tau..kena try sendiri baru paham kut..hahaha

hujung minggu dah pun tiba..acara yg di tunggu2 sudah bermula..kami masuk ke hutan dan tempat sarang lebah yg telah di ushar setiap minggu itu..bila sampai..kami terus membuat kerja dan tugasan masing-masing,mcm dah tahu je peranan memasing,semua berkerja dan membantu sesama sendiri..aku memandang ke dahan2 pokok tualang tersebut..1,2,...5,...12...22 sarang kesemuanya..
memang rezeki kami kut..bentak hati aku masa tu..dengan tersenyum lebar..aku bekerja dan menolong kawan2 ku dengan lebih semangat lagi,maklum lah..kalau dikirakan..22 sarang lebah ni..leh muat setengah tong yg kami bawa tu..tu dah dikira dengan meratah madu kt tengah2 hutan..hahaha..

senja pun berlabuh..nampak langit merah kejinggaannya..jeritan unggas pun kami xhiraukan sebab persediaan untuk memanjat pokok tualang..pokok ni memang tinggi..dah le tinggi..beso pulak tu..
cara kami naik memang berbeza dengan ape yg korang tengok kt national geographic tu..
kami panjat pokok tu hanya berbekalkan paku dan tali sahaja..tali halus tu..tp bukan la tali rapia..tu menempah tiket tu...
tp nak diceritakan..seorang kawan saya ni memang ade belajo sama bapak dia cara2 ambil madu ni..tu yg mcm pelik tu dia naik pokok tu..ketuk paku pun hanya 2 @ 3 kali je pastu ikat tali..kalau fikir logiknya..mana boleh tampung badan orang kalau naik..aku dah cuba cabut paku yg diketuknya..cabut pakai tangan je..huhuhu magik sungguh beliau tu..ok lah sambung balik

kawan aku ni pun mula la panjat..semua barang spt pisau,tali ade dalam baldi..mulalah dia panjat..masing2 senyap bila lihat dia membacakan sesuatu setelah memijak ke paku yg ke-3..dan dia meneruskan memanjat..aku kira sarang yg ke-10 tu..hari dah pun malam..mungkin dah pukul 9 atau lebih..

tengah duk gembira sebab rezeki kali ini banyak..kawan aku nak meneruskan memotong sarang lebah lg..kami mengiakan tanda setuju...baldi di hulurkan...dan bila sarang dibawa turun..menggunakan tali..aku pun capai la baldi tu..terkinja2 jugak la dibuatnya..
bila di suluh..aku terperanjat beruk mat yeh..mana taknya..bukan madu didalamnya..tapi tulang fresh..mcm baru dikikis dagingnya..
aku menghenjutkan tali baldi tu tanda isyarat dia menarik tali itu kembali..selang beberapa minit..baldi diturun kan..tp kali ini..tulang dan kepala anjing yg baru..lg la aku terperanjat..kami membuang tulang dan kepala anjing itu ke tepi..dan menukar baldi baru..sekali lagi kami diduga...kali ini bukannya tulang..tetapi najis..memang busuk..semua tutup hidung..aku menghenjut tali 3 dan 4 kali tanda menghentikan operasi..

setelah kawan aku turun..aku dan rakan yg lain menunjukkan sesuatu padanya..tp dia senyum je..dia menyelinam ke belukar berhampiran,,dan keluar membawa beberapa helai daun pisang hutan..dengan tak berlengah..dia melakukan sesuatu..dia menutup najis dalam baldi tu dengan dau pisang tadi..aku lihat mulut dia terkumat kamit membacakan sesuatu dalam samar cahaya dan asap dari julung sabut kelapa dan lampu torchlight..kami semua terdiam dan terkesima sekejap..mana taknya..najis tadi dah bertukar jadi madu balik...kami cepat2 mengemas barang..sebab takut dugaan yg lebih besar menanti...dan kami balik kerumah dengan selamat,
alhamdulillah..lega rasanya bila ternampak kampung dan rumah..fuh..lega rasanya..tapi itu lah pengalaman kami yg xdapat dilupakan semasa mencari lebah..kalau lah dibuatnya td ade tengkorak manusia dalam baldi tu..aku rasa..aku cap alip bot dulu..hahaha..xcukup tanah aku lari..

No comments:

Post a Comment