MENU| Home | Facebook

Sunday 6 August 2017

Pemburu hantu di amerika


Kisah terseram para pemburu hantu tidak hanya ada di filem-filem. Mereka juga ternyata ada di dunia nyata. kisah yang terjadi di Amerika, di sana ada sebuah team pemburu hantu yang bernama East Cost Research and Investigation of the Paranormal.
Disebutkan dalam istilah metafizik, paranormalsocieties.com, setidaknya ada 3600 team pemburu hantu yang terdapat di Amerika Syarikat. Mereka tersebar di negara-negara lain dan beroperasi di banyak kota. Mereka biasanya membantu para warga USA yang rumahnya diganggu hantu atau sanak keluarganya mengalami gangguan hantu bahkan kerasukan.

Para team pemburu itu bekerja secara teknis dan ilmiah (keilmuan parapsikologi). Mereka bahkan menggunakan alat-alat canggih seperti detektor radiasi panas dan detektor aura. Tujuannya untuk memetakan dan mengetahui letak hantu.

Meskipun bekerja dengan alat-alat, tentu saja para pakar pemburu hantu ini pada dasarnya memiliki kekuatan superanatural yang membuat mereka boleh melihat hantu. Tapi sayangnya, masyarakat Amerika Syarikat yang kritis akan IPTEK itu selalu meminta laporan perburuan secara ilmiah. Para pemburu hantu itu pun setuju dan terobsesi dengan pembuktian tuntutan mereka. Maka tak heran bila team pemburu hantu selalu membawa alat-alat canggih. Harapannya bisa menjelaskan secara ilmiah kewujudan hantu.

Begitulah kiranya kisah terseram para pemburu hantu di Amerika Syarikat. Dari sini kita dapat memetik analisis bahwa peradaban Amerika yang katanya moden dan memiliki Sumber Daya Manusia (SDM) tinggi ternyata masih percaya juga pada hantu-hantu.

Ini tentu sangat menguntungkan para pemburu hantu karena mereka akan mengeruk dollar dari pelangannya yg mngalami ganguan hantu. Nilainya tentu saja lumayan karena di Amerika Syarikat tarif memburu hantu cukup tinggi antara 150-200 dollar US. Di mana semua dollar ini mampu didapatkan bertubi-tubi dalam sehari, mengingat rata-rata team pemburu hantu mendapat banyak pelangan dalam seharinya.

Jika dilihat dalam konteks malaysia, kisah para pemburu hantu  ini lebih kurang sama dengan fenomena paranormal (bomoh). Para bomoh di malaysia juga tugasnya mengelakan ganguan hantu-hantu. Mereka kerap dipanggil dari rumah ke rumah. Yang membezakannya hanya bayaran, di Amerika jutaan kerana mgunakan alatan moden, di malaysia hanya puluhan atau ratusan ringit sahaja bahkan mungkin ada yang percuma.

No comments:

Post a Comment