MENU| Home | Facebook

Sunday 6 November 2016

ku Disorok di Jalan Bentong Lama 2.00 AM


 
 
Sesape org pantai timur mesti da biase dgn jalan bentong lama..

Ini kisah aku balik kampung raya cina hari tu……

Aku dan adik laki aku balik pantai timur hari rabu malam..kami sama2 kerja rabu..aku langsung x tido lepas balik kerja..adik akupun sama..memandang kan trafik sesak yg amat malam tu aku plan untuk gerak awal subuh esok nye..malam tu kami x mengantuk.aku paksa mata untuk lelap, sebab memang aku yg drive dari KL ke pantai timur..adik aku juz teman kan aku je..

12:00AM
Aku masih xmengantuk..aku pikir kalo ikut kan trafik, esoknye pun sesak jugak.gerak awal sampai awal...aku amik keputusan untuk gerak malam tu..n adik aku setuju! Dan kami pun bersiap………………………………..

12.30AM
Aku mula kan perjalanan dgn bosan nye..jln sekitar KL sesak teruk..aku suruh adik aku tido dulu, dgn alasan bila turn aku mengantuk bole tukar driver..adik aku tido2 ayam…sambil sembang kosong hilang kan boring..sesekali aku layan lagu kat radio, untuk hilang kan kebosanan yg amat…(mcm cerpen doe aku tulis)..puiii..

Ok sambung…

Trafik bukan agak sesak..tapi memang sesak..aku menuju ke tol gombak.yg mana tol untuk ke luar ke pantai timur…sejam lebih aku stuck kat situ…

1.45AM
Aku Berjaya melepasi tol Gombak..ko ingat da lepas tol tu xjem la?? Lagi sekali aku di uji dengan trafik yg sesak..aku insan biase yg mana kadang2 menyumpah jugak bila ade org yg msk lane emergency..(jgn tiru aksi ini)..

Ok..sekarang aku nk bercerita secara serius..nanti x sampai lak mesej yg aku nak sampai kan…(sambil menghela nafas panjang)…

2:00AM (jam ni aku agak2 je..maybe yg tepat nye 2:05, xpun2:10..jgn hencap aku di atas kekurangan ini)

Masa ni baru je lepas dari tol Gombak..kereta dlm20km/j…adik aku hampir terlelap kat sebelah.aku biar kan..aku drive dgn yakin nye..aku da biase bawak kereta jauh..tapi aku akui aku xpernah balik time macam ni..aku selalu nye akan gerak subuh..tapi malam ni memandang kan jalan jem teruk, aku xterasa takut..yela kereta penuh bersesak atas jln raya kot..

Dalam beberapa KM selepas tu..aku xtaw berapa KM dari tol Gombak..yg aku taw jalan ikut bentong lama..aku taw bahaya jalan tu untuk gadis macam aku...aku xtaw kenapa,di saat aku dan semua yg lain tgh beratur panjang bersesak menuju ke kampung,tiba2 aku terasa nk bagi signal kiri…………………….”exit ke bentong lama”!!

***Org pantai timur mesti taw..actually aku xpernah taw..xpernah lalu..xpernah dengar pun sal jalan ni..yg pernah aku lalu karak lama je..karak lama selalu gak aku lalu kalo ngan abang aku la..karak lama 100xlagi better dari jalan ni…


Sambung….

Masa aku exit ke kiri aku da rasa pelik taw..logik akal x aku sebijik kereta je yg exit kiri sedang kan time tu kelajuan semua kereta atas jln raya hanya 20 ~ 30KM/J je memandangkan jem…nak kata aku sesat? Dah kali keberapa puluh ntah aku balik kampong…nak kata aku bengang ngan jem? Mungkinye..tapi aku xbodoh nak risiko kan diri masuk jalan macam tu hnya nak elak jem..nak kata aku piang?? Hmm ade la sikit kot…..tapi sampai sekarang aku masih tertanya2 kenapa aku exit kiri…………………………………………………

Korang xrasa lagi debaran nye kan..ok..ketakutan bermula………………………..

Bila aku exit ke kiri, aku hanya follow s.board kebentong..jam 2AM hnya kereta aku je..kurang seminit lepas aku exit tadi, aku terjumpa roundbout kecik, n aku amik pukul 9(bacaan jam utk r/bout)..means aku menuju kekiri…jalan tu bukit, bila mnuju ke kiri die agak curam…masuk xsampai 15saat aku masuk 1 jalan sempit..aku blur kejap, kereta bergerak sendiri tanpa tekan mnyak..tapi mungkin ‘sesuatu’ yg melalaikan aku…aku ternampak ade lori di depan..memang xjauh dgn aku….aku tekan minyak, speed xspeed mana pun lam hutan dgn jalan sempit nye…aku laju kan kereta dgn niat nak berada hampir dgn lori..yes! aku da masuk perangkap..aku da berada hampir dgn lori..maybe kalo ikut ukuran senang,umpama beza dalam 5biji kereta dgn lori tu…saat tu adik aku juz diam je..sesekali die pusing kiri kanan…

Keadaan jalan amat berliku...aku lupa liku yg ke berapa..aku memang xjauh dari lori tu..saat aku melepasi liku tu, tiba2 lori tadi xda..aku tgk kiri kanan, xda simpang..aku tgk jalan ke depan, xlogik die bole hilang sekelip mata dgn jalan yg macam ni..even die bawak 200KM/J sekali pun xlogik die terus hilang dari pandangan aku…masa tu memang aku rasa PANGGGGGGGG!!!!

Aku dan adik aku saling berpandangan…

Saat tu aku rasional…cuba rasional…jalan tu…aku xtaw macam mana nk bagitaw.maybe kalo lalu di siang hari ok je kot..tapi aku berada di situ pukul 2:30AM..jalan sempit,gelap gelita yg amat, kabus tebal gile, longkang besar…dan liku merbahaya…yg penting sekali aku sebijik kereta je...........

Dalam keadaan jalan amat gelap..kabus yg amat tebal..saat liku yg ke berapa aku da lupa, hingga la jumpa tokong .. memang sesuatu sangat saat di tokong tu..aku ternampak 'seseorang'..putih..segala nye putih..dari atas sampai bawah putih..serius! adik aku mula gelabah…bkn takut dgn apa yg die juga nampak..tapi gelabah sebab saat tu jalan tgh berliku..die tenang kan aku.."kabus je tu.."..die cuba saiko aku..die mintak aku henti kan kereta, die xyakin aku mampu bawak dalam keadaan macam tu…

Tangan aku sudah menggigil..lutut aku da goyang…telinga aku da berdengung…bulu roma dah mencacak…

Dalam hati aku baca ayat qursi…saat tu aku sangat takut..takut pada apa yg aku nampak, dan xmustahil akan jelma lagi.aku masih disitu! Dan aku juga takut pada org jahat………..tangan aku dah menggigil sepenuhnye..adik aku da naik kn suara mintak aku henti kan kereta..aku pandang keliling..segala nye hanya hutan ! NO! ini bukan tempat yg sesuai untuk berhenti….dalam hati aku berdoa..Ya allah bagi la aku jalan untuk aku u turn balik..jalan tu terlalu sempit, dan mmg xbole u turn dgn longkang yg besar..

Tiba2 datang sebijik kereta dari belakang…aku lega..

Aku : ade kereta..syukur..kite x sendiri kat sini…
Adik aku : jangan…terus kan pandu…dalam keadaan kite disini..jgn percaya kan sesiapa…tapi bawak hati2..xda ape2 nye…

**aku pikir ade betul nye cakap adik aku…kalo kereta tu org jahat?? Aku mula speed dalam jalan berliku…tiba2 kereta tu cucuk aku..masa tu memang debaran die hnya tuhan yg taw..dan tiba2 ade simpang kecik ke kiri,,aku tgk simpang tu…oh no…jalan tu lagi teruk dgn pokok kiri dan kanan saling bertaut..aku teruskan perjalanan manakala kereta tersebut masuk ke kiri…tiba2aku brek emergency! Sssssttttttt….adik aku tergamam..aku trs unlock kereta nmintak die bawak.adik aku bertindak pantas.terus die keluar dari pintu passenger n masuk ke pintu driver.aku lompat je dari dalam keta tu.nk keluar mmg x la..masa adik aku kalut tutup pintu kereta, smart tag yg aku letak dekat pemegang kereta terjatuh..adik aku terpakse bukak pintu kereta dan cari smart tag dalam keadaan gelap..tiba2 datang sebuah kereta myvi…dgn laju nye..aku dah risau..sebab kereta aku stop tgh jalan.bkn tepi jalan..terus aku tekan lampu kecemasan kereta..dan myvi tu brekkkkkkkkk….dgn adik aku yg masih di tgh jalanpegang smart tag..adik aku masuk kereta n lock..myvi tu maybe menyangka kamipenjahat, die trs reverse n potong kami dgn laju nye..aku tergaman sekejap.

Adik aku bawak kereta..aku xhabis dgn bacaan doa sepatotnye..apa yg aku nampak tadi masih terbayang..adik aku cuba tenang kn keadaan.cuba bernyanyi kecil.aku taw die pun cuakkkk..dalam 10 ~15min lepas tu..kami nampak myvi tadi da terbalik dalam longkang..ya allah..kami terpakse slow kn kereta sbb jalan sempit..adik aku cuma bukak tingkap 3inch je…bertanya kan keadaan.nak berhenti terus.maaf..kami bukan xmau tolong tapi keadaan macam tu kami xboleh bertindak berani..apa2 kemungkinan bole berlaku…2org brader tu OK..die cakap baru dapat coverage.die da kol, sape die kol xtaw..adik aku ade offer nak kiteorg tolong kol polis ke x, die cakap xpe semua da setel..n kami berlalu..bukan xmo tumpangkn die.tapi kami xberani…

Kami terus kan perjalanan … dgn jalan berliku… sesekali aku nampak ade mcm kem..kem ape xtaw..tapi semua nye gelap gelita….
Hingga lah pada liku yg ke berapa aku xtaw..dalam keadaan kiri kanan hnya hutan..adik aku perlahan kan kereta bila melalui liku yg agak bahaya..dengan cahaya lampu kereta..aku terpandang ke kiri…jelas seorang lelaki berdiri di tepi jalan..adik aku juga pandang tempat yg sama…berpakaian kasual,beg sandang……….aku pandang sekeliling..segala nye hutan..xda rumah orang…siapa die? Kami sama2 diam..sb kami sama2 paham mustahil itu orang berdiri di tengah hutan pukul 2:30AM…adik aku pecut..aku cuba baca ayat qursi dan ayat 1000dinar..aku xnafi kan, saat tu semua bacaan doa aku berterabur? Mungkin aku tgh gelisah, kecut, menggigil…………adik aku mintak aku pejam kan mata dan tido..aku xpaham kenapa…adik aku Cuma mintak aku tunduk kan kepala….aku turut…aku pejam kan mata…..

Dan setengah jam kemudian aku nampak cahaya kereta seakan bersusun atas jln raya…..

Yesssss…kami sampai bandar bentong!! Ye aku da keluar ke jalanraya…aku da masuk bersama kereta2 yg jem tadi..yaaa..sepatot nye ini lah barisan yg patot aku lalui tadi…aku patot berbaris dgn kereta ini smua..yes…aku da selamat…aku gembira tgk kereta jem berbaris di jalan raya…aku hepi sangat…aku xkisah jem…aku janji xkan menyumpah dah bile jem…ini lah barisan tadi…ini lah barisan kita…yg ikhlas berjuang..hahaha..memang aku hepi giler saat tu….
aku bukak cermin n menjerit sekuat hati..sampai bentong aku berhenti rehat..cuba tenang kn pikiran..lapang kan dada…n adik aku yg drive sepanjang jalan sementara aku zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz………………………………………

Sampai kampong…femli aku pelik..waaa…tgk berita jalan jem awal gak korang sampai….aku dalam hati..’mana x awal..aku masuk short cut kot…aku dah save 3 4 jam…’ huhu….

Kami bercerita perihal semalam pada femli…dan adik aku mula buka mulut kenapa die mintak aku pejam mata..sebab lelaki yg same yg kami tgk berdiri di tepi jalan tu, org yg sama, pakian yg same masih ade berdiri di jalan depan…..kan die kat belakang tadi…lau aku nampak mst aku histeria….itulah pengalaman aku……

No comments:

Post a Comment