Friday, 15 January 2016

gadis misteri

Sumbangan Mazri Yusof

Kisah berlaku tahun 2002 waktu saya bertugas di Jawa Barat. Pada suatu hujung minggu tu saya bersama istri, 2 anak saya yg masih kecil dan pembantu semua saya angkut untuk ke Bandung. Rumah saya tu dekat kota kecil (Cikampek) dan sekitar 2 jam perjalanan ke kota Bandung.. pendek kan cerita waktu perjalanan balik, saya yang sedang memandu rasa ngantuk dan istri saya pulak mati2 tak mahu ambil alih dan saya pun apa lagi terus berhenti dekat shophouses dekat kota Purwakarta untuk isap rokok ..

Tetiba ada seorang gadis berbual dlm bahasa sunda yg untung sya faham, dia minta saya hantar kan balik ke kampung Cipaisan . Saya pernah dengar kampung tu tapi tak pernah sampai.. apalagi, saya pun bilang maaf lah pasal kereta saya penuh. Dia pun tak habis2 macam paksa saya suruh saya hantar balik tapi saya ingat betul gadis tu tak tengok muka saya tapi memandang ke arah seberang jalan ... mula rasa sesuatu yg aneh saya pun mintak diri dan terus naik kereta dan lanjutkan perjalan,adalam kereta saya pun tanya istri dia nampak tak gadis tadi tapi istri saya bilang mana ada orang, ingat kan u nyanyi sorang2 tadi. Esok nya dengan rasa ingin tahu, saya pun ajak kawan sekerja pegi ke tempat itu lagi. Alangkah terperanjat saya kerana di sebelah shophouse tu rupanya kuburan dan seberang jalan pun kuburn lama... say apun lanjutkan perjalnan ke kampung Cipaisan dengan di temani oleh teman saya dan sekali lagi terperanjat betul kerana depan jalan nak masuk kampung tu kawasan perkuburan jugak ... subhanallah dan wallahualambisawaf...

No comments:

Post a Comment