MENU| Home | Facebook

Monday 2 May 2016

kisah sebenar jaapar tonggek

Di kelantan perkataan zaman Jaapar tonggek (zaman Jaafar tongeng) sering dipersebutkan di bibir rakyat kelantan bagi melambangkan suatu yang sudah lama berlaku tp tahukah anda siapakah Jaafar ini dan apakah disebalik kisahnya?

kisah ini berlaku sekitar tahun 1999-2000an iaitu kira2 16 tahun yang lalu, iaitu melibatkan seseorang yang bernama Jaafar.

tidak dapat dipastikan kenapa ia digelar Jaapar tonggek oleh kalangan warga setempat, mungkin disebabkan fizikalnya.

kisah ini berlaku kerana Jaapar ini telah mengamalkan suatu ilmu sehingga beliau terpaksa meminum darah orang lain untuk melengkapkan ilmunya. tetapi kebanyakan mangsanya adalah dikalangan kanak-kanak yang berjalan sendirian, beliau hanya akan meminum sedikit daripada darah mangsanya sebelum membenarkan mangsanya pulang ke rumah.

Juga dikatakan beliau akan memukau kanak-kanak tersebut sebelum menjadikannya mangsa sebelum membenarkan kanak-kanak tersebut pulang tanpa mengingati segala kejadian yang berlaku.

tidak dapat dipastikan sudah berapa bilangan mangsa yang berjaya ditangkap kerana mangsa tidak mengingati apa yang berlaku dan berlagak seperti biasa bila pulang, hanya sesetengah kanak-kanak sahaja yang mengingati bahawa darahnya diambil oleh Jaapar dan menceritakan kepada ibubapa.

disebabkan kejadian ini ramai kanak kanak takut untuk ke sekolah jika sendirian oleh itu pihak kampung telah memanggil bomoh yang hebat supaya menghalau Jaapar daripada kampung kerana penduduk kampung sukar untuk menangkapnya.

menurut cerita bualan mulut orang kampung bomoh tersebut mengunakan sireh dan pinang dengan bacaan ayat ayatnya dia membaling (ada sesetengah cerita mnyatakan meludah) bahan tersebut mengenai tubuh Jaapar lalu beliau mengerang kesakitan lalu ghaib dari pandangan.

sejak daripada hari itu kelibat Jaapar tonggek tidak lagi kelihatan, kemana dia pergi dan mencari mangsanya yang baru tidak diketahui, mungkin selepas.peristiwa itu beliau masih lagi mencari mangsanya tp di kawasan yang lain atau mungkin beliau tidak terselamat dalam pertarungan tersebut.

beberapa lama kemudian penduduk kampung menutup kisah Jaapar tongek shingga tidak lagi diingati oleh warga kampung tetapi ada warga yang mengungkapkan perkataan zaman Jaapar tonggek bagi merujuk pada kisah Jaapar tonggek yang sudah berlalu sehingga perkataan itu disebut sebut oleh generasi baharu tanpa mengetahui kisah yang sebenar.

benar atau tidak anggaplah ia hanya satu cerita dan hanya mangsa dan penduduk kampung sahaja yang dapat menilai kesahihan cerita ini.

*Admin meminta maaf jika cerita ini mengingatkan kembali kisah yang telah ditutup dan menganggu sensitiviti masyarakat.

gambar hiasan

1 comment: