MENU| Home | Facebook

Sunday 26 November 2017

hantu bajang


"Cik Wok..Ada dengar bunyi apa-apa tak malam tadi?" Tanya Tok Umi jiran sebelah rumah. Mak aku geleng-geleng kepala. "Bunyi apa?"
"Entah la..tapi meremang jugak bulu roma.."sambung Tok Umi lagi.

Ceritanya..time aku balik cuti jumaat,sabtu ahad baru ni..hari khamis malam jumaat tu la jugak, dalam pukul 2.00 pagi lebih kurang. Tok Leh, suami Tok Umi terdengar bunyi mendayu- dayu dari belakang rumah. Dia kejutkan isterinya itu. Kot-kot nak join sekali jadi seekers. Memang Tok Umi ada dengar. Tok Umi kata dia memang tak pernah dengar lagi bunyi yang mendayu persis suara bayi menangis bercampur bunyi kucing tu. Tok Umi kelam kabut. Takut pun ada. "Itu la bunyi hantu bajang." Kata Tok Leh. Siang tu memang pecah la khabar bawah pokok rambutan kahwin Tok Umi. Tempat segala macam CNN, aljazeera, tv3 berkumpul. Bercerita pasal makhluk halus yang tiba-tiba muncul semula di kawasan belakang rumah kejiranan kami.

Cerita hantu bajang yang disebar Tok Umi mengingatkan aku peristiwa lebih 20 tahun lalu. Waktu itu, kawasan kami memang kerap diganggu hantu bajang. Bila berbunyi tengah malam arwah ayah pernah turun ke belakang rumah bawa lampu suluh dan parang di tangan. Tapi bila suluh tak ada nampak apa-apa yang mencurigakan. Memang tak pernah bertemu.

Ada sekali peristiwa, masa tu rumah aku 100% lagi lantai kayu. Kami tengah enak mengadap makan malam dalam pukul 8 lebih. Tiba-tiba aku terdengar bunyi itulah juga. Bunyi yang diceritakan Tok Umi. Kami sekeluarga tersenyap macam malaikat lalu. Semua orang berhenti menyuap. Adik-adik aku dah pakat berkumpul dekat arwah ayah. Takut..

Arwah ayah angkat jari telunjuk letak kat tengah bibir. Hantu bajang perlahan-lahan bergolek (hantu bajang dikatakan bergerak secara bergolek) di bawah lantai rumah kami sambil mendayu-dayu macam suara itu. Suara bayi menangis bercampur sikit-sikit bunyi kucing mengiau. Tapi aku amat yakin bukan kucing sebab bunyi bayi lagi jelas.Aku tak berganjak. Tetap duduk bersila di tempat makan aku sampai akhirnya suara yang boleh menaikkan bulu roma tu melepasi bawah rumah kami. Itu kali pertama dan terakhir aku terdengar suara begitu. Pelik juga.

Kawasan kejiranan kami mungkin sejak dulu jadi laluan hantu bajang.

No comments:

Post a Comment