MENU| Home | Facebook

Wednesday 23 May 2018

Kerasukan di bulan Ramadan?



SALAM Tuan Haji. Apakah gangguan syaitan boleh terjadi di bulan Ramadan? Saya melihat sendiri adik perempuan saya mengalami kerasukan, menjerit dan mengilai terutama tengah malam, sedangkan sekarang bulan Ramadan? Apa yang saya tahu, iblis dan syaitan dirantai bulan ini. Mohon pencerahan. Terima kasih dan selamat menjalani ibadah puasa.
n Azman, Segamat, Johor.

Jawapan

Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Allah kerana sekali lagi kita dipertemukan dengan bulan Ramadan penuh barakah. Bulan yang Allah sediakan begitu banyak pahala untuk direbut melalui ibadat, sehingga Rasulullah SAW bersabda dalam hadis bermaksud: "Tidur bagi orang yang berpuasa itu adalah ibadat, manakala diamnya adalah bertasbih." (HR al-Baihaqi).
Betapa besar kelebihan Ramadan sehingga tidur dianggap ibadat. Pada bulan ini diturunkan satu malam istimewa -Lailatulqadar. Malam yang lebih baik daripada 1,000 bulan.
Puasa memiliki banyak hikmah dan manfaat untuk tubuh, ketenangan jiwa dan kecantikan. Semasa berpuasa, organ tubuh dapat berehat. Bulan ini Allah menurunkan petunjuk bagi manusia, iaitu al-Quran. Kita digalak memperbanyak serta mengganda bacaan al-Quran serta maksudnya.
Pada bulan ini pintu langit dibuka seluas-luasnya bagi memberi peluang kepada umat Islam memohon ampun dan memanjatkan doa.

Syaitan tidak dapat menghasut manusia pada Ramadan. Tetapi mengapa masih berlaku kerasukan? Sedangkan dalam hadis Rasulullah SAW ada bersabda: "Apabila datangnya Ramadan, maka dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dirantai atau dibelenggu para syaitan." (HR al-Bukhari dan Muslim)

Pengalaman saya di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah selama 10 tahun mendapati ketika Ramadan kejadian rasuk kerap berlaku.

Kerasukan Dalam keluaran lepas, saya ada menyentuh mengenai isu kerasukan atau histeria. Dari aspek perubatan moden, histeria atau kerasukan disebabkan gangguan mental atau mental disability yang membawa kepada halusinasi. Daripada perspektif perubatan Islam, kerasukan dikaitkan dengan gangguan jin atau iblis.

Hakikat Penciptaan JinBagi menjelaskan perkara berkaitan kerasukan. Elok kita selusuri hakikat penciptaan jin serta sejarah kejadiannya. Kewujudannya tidak boleh dinafikan kerana ia makhluk ciptaan Allah. Tujuan penciptaannya sama dengan penciptaan manusia iaitu mengabdikan diri kepada Allah.

Firman Allah bermaksud: "Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadah kepada-Ku". (Surah Az-Zariyat:56)
Daripada jin tersebut, ada yang beriman dan taat kepada perintah Allah.
Firman Allah: "Dan sesungguhnya di antara kami ada yang soleh dan di antara kami ada pula yang tidak demikian halnya. Adalah kami menempuh jalan yang berbeza-beza'. (Surah Al-Jinn:11)
Jika jin mentaati Allah, mereka diberi ganjaran di akhirat. Sebaliknya jika mereka ingkar maka balasan azab pedih menanti.

Sebagaimana maksud firman Allah SWT: "Masuklah kamu ke dalam neraka bersama-sama umat-umat yang terdahulu daripada kamu, daripada jin dan manusia. Tiap-tiap satu umat yang masuk, mengutuk akan saudaranya (golongan sendiri); hinggalah apabila mereka semua berhimpun di dalamnya, berkatalah golongan yang akhir mengenai golongan pertama di antara mereka: "Wahai Tuhan kami, mereka inilah yang telah menyesatkan kami; oleh itu berilah kepada mereka azab seksa yang berlipat kali ganda daripada (azab) neraka". Allah berfirman:"Kamu masing-masing disediakan (azab seksa) yang berlipat ganda tetapi kamu tidak mengetahui." (Surah al-A'raf:38)
Menurut Syeikh Jadul Haq (bekas Syeikh Al-Azhar), Iblis adalah 'abu syaitan' (bapa syaitan). Jika malaikat adalah tentera Allah yang mengajak kebaikan, iblis dan syaitan adalah sebaliknya. Syaitan ialah golongan angkuh dan derhaka dari alam jin. Mereka daripada kalangan jin juga.
Sejarah IblisFirman Allah: "Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka sujud melainkan iblis; dia adalah berasal dari golongan jin…" (Surah al-Kahfi: 50)

Iblis dikenali dengan nama Azazil. Sebelum penciptaan Nabi Adam a.s. Azazil adalah imam kepada malaikat. Riwayat menceritakan malaikat Israfil melihat yang tersurat di Loh Mahfuz: "Adanya satu hamba Allah yang beribadah selama 80,000 tahun tetapi hanya kerana satu kesalahan, maka ibadah hamba itu tidak diterima Allah dan hamba itu terlaknat sehingga hari Kiamat".
Israfil menangis kerana bimbang makhluk yang tersurat di Luh Mahfuz dirinya. kemudian diberitakan kepada para malaikat, menangis sekelian malaikat kerana takut. Lalu semua malaikat menemui Azazil, agar mendoakan mereka. Azazil mendoakan seluruh malaikat: "Ya Allah, Janganlah Engkau murka terhadap mereka (para malaikat)"

Malangnya, Azazil lupa mendoakan untuk dirinya. Ketika Allah menciptakan Nabi Adam a.s. dan memerintah malaikat sujud hormat kepada Nabi Adam. Mereka sujud kepada perintah Allah melainkan Iblis. Dia menolak, kerana merasakan dirinya lebih baik.
Bukan sahaja dia enggan, malah sombong dan menjawab:"Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; maka mereka sujud melainkan iblis; dia berkata: Patutkah aku sujud kepada makhluk yang Engkau ciptakan dari tanah?" (Surah al-Isra':61)
Azazil dihalau keluar dari syurga. Namanya diubah kepada Iblis. Apabila Iblis diturunkan ke bumi, dia berjanji akan menyesatkan manusia serta keturunannya.

Firman Allah: Dia (Iblis) berkata: "Khabarkanlah kepadaku, inikah orang yang Engkau muliakan mengatasiku? Jika Engkau beri tempoh kepadaku hingga hari kiamat, pasti aku akan sesatkan keturunannya, kecuali sebahagian kecil". (Surah al-Isra':62)
Syaitan yang 'dirantai'Para ulama berbeza pendapat dalam menafsirkan maksud hadis tentang syaitan dirantai. Ibn Hajar al-'Asqalani menukilkan dari al-Halimiy yang dimaksudkan dengan syaitan dirantai ialah para syaitan tidak dapat menggoda umat Islam kerana ibadah puasa berperanan melemahkan syahwat.

Menurut Imam Nawawi Rahimahullah menyebut ia hanya 'majaz' atau kiasan untuk menunjukkan betapa syaitan tidak mampu melaksanakan tugasnya seperti biasa menyebabkan dirinya bagai 'dirantai'.

Menurut pandangan Imam As-Syafie, hanya jin dan syaitan bengis dibelenggu, manakala yang lain masih bebas.Kesimpulan daripada pendapat tersebut, jin dan syaitan masih dapat mengganggu manusia di bulan Ramadan.

Keteguhan iman serta amalan ibadah seseorang yang sebenarnya dapat membelenggu jin, menghindari daripada hasutan kejahatan serta tipu dayanya.Puasa adalah suatu ibadat 'tazkiyah al-nafs', iaitu proses penyucian jiwa dan nurani daripada segala penyakit rohani. Ia dapat meningkatkan nilai takwa di sisi Allah yang dapat menghindarkan kita daripada gangguan makhluk halus.

Berikut surah amalan bagi mengelakkan diri daripada gangguan kerasukan:-
l Surah Al Baqarah ayat 165 hingga 186
l Surah Al A'raaf ayat 146 hingga 159
l Surah Al Baqarah ayat 244 hingga 255
l Surah Al Mukminun ayat 105 hingga 118
Jadikanlah Ramadan sebagai bulan meningkatkan amal ibadah dan istiqamah dilakukan di bulan-bulan lain.
Selain dapat mengamalkan sunnah, kita dapat memelihara kesihatan tubuh badan kita daripada pelbagai jenis penyakit dan terhindar dari kerasukan! Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment