Saturday, 22 February 2014

Penunggu pokok ara



Malam tu,kami bertiga bercadang untuk menemui seorang kawan lama(zul-nama samaran). Agak lama la juga perjalanan sebab,jauh tepencil.kwsan pendalaman. Tiba disatu tempat dihujung lorong ada satu buah rumah dikelilingi tapak perkuburan lama. Untuk masuk kerumah tu,perlu melalui sebatang pokok kayu ara yang sangat besar.disekeliling nya disepaluti akar2 kayu.pohonya yang rimbun,amat menakutkan bila dilihat secara dekat.usia pokok tu pun mungkin menjangkau usia berpuluh tahun lamanya.

Bila kami melepasi dibawah laluan pokok itu..terlihat kelibat putih seolah2 sedang betenggek di antara pohon kayu..rambutnya panjang mengurai,mata kemerahan.. Waktu jam pun sudah menunjukan pukul sebelas mlam.. Apabila kami sampai,masing2 berpandangan.. Pertama kali melihat makhluk sebegini..

Apabila sampai,kami pun bertanya kepada kawan yang lama tidak pernah berjumpa.. Tapi salah seorang dari kami perasan,kenapa diam membisu,diam saja zul.. Wajah zul kelihatan agak pucat.. Tanpa banyak soal. Beliau menjemput kami naik ke rumahnya.

Berkata di hati kami.. Betulke beliau tggl disini? Tempat tepencil. Jauh dari penempatan orang. Terasa lain. Mcam ada something yang weird. Kawasan rumah yang usang. Mcm bila2 masa menyembah ke bumi. Kami sebenarnya telepas pandang.. Zul kwn lama yang telah lama tepisah tadi tiada?dimanakah beliau? Slah seorang kawan tiba2 dikejutkan dengan satu panggilan. (from zul) "helo amir, mana korang. Xsampai2 lagi. Lame aku tunggu. Jumpa tak kampung nama sungai burung? Tak jauh dari simpang kiri" (YA"ALLAH)!! Kami mengucap. Yang kita masuk tadi simpang kanan. Habis? Siapa yang sambut kita tadi?? Dalam masa tu. Terdengar suara yang mengilai tertawa di sekeliling rumah tu. Tanpa banyak kata,dalam rasa ketakutan yang teramat. Kami bertiga cepat2 berlari keluar meluru terus ke 4 wheel drive yang kami bawa tadi. Selepas masing2 masuk dalam kereta. Rumah yang kami singgah tadi lesap! Hilang! Yang hanya tanah pekuburan lama dikelilingi hutan.

Jantung kami bedegup kencang! Di fikran kami hanya fikir untuk keluar dari tempat puaka ni..sebelum melepasi pokok ara. Suara mengilai semakin dekat mengejar kami. Salah seorang kawan yang ditempat duduk belakang sempat melihat.makhluk putih bermata merah terbang mengekori dbelang. Bau busuk seperti bangkai menusuk ke hidung,semakin kuat,hampir..

Apabila kami lepas sahaja dari pokok ara. Makhluk to teros hilang. Tetapi dalam samar2. Kami melihat ia betenggek di pokok ara sambil melambai2 tangan. Ini lah kejadian,pengalaman paling ngeri yang pernah kami lalui. Keesokan harinya. Kami bercerita kepada zul.

Beliau tersenyum penuh makna&sinis. Kejadian begitu kerap terjadi pada orang luar. Itu adalah penunggu pokok kayu ara to.Kerana disitu adalah tempat dimana dikatakan pernah menjadi penempatan,pernah juga ditebang.untuk membuat kwsan pencawang.tetapi,segala usaha dilakukan mcm digangu sehinga kini.kini ia menjadi perkuburan lama... Yang pasti. Tunggu giliran siapa pula yang akan mengalmi nasib camni.

No comments:

Post a Comment